Sibex سیبکس

بررسی نارضایتی مشتریان از تیپاکس

بررسی نارضایتی مشتریان از تیپاکس سیبکس: شرکت تیپاکس با ادعای سابقه 60 ساله در حوزه حمل و نقل پستی، با نارضایتی های جدی مشتریان دست و پنجه نرم می کند.



سرویس اقتصاد مشرق -

در سالیان اخیر، الگوی خرید و حمل و نقل پستی دستخوش تحولی بنیادین شده است و سیستم حمل و نقل پستی بطور قابل ملاحظه ای پیشرفت کرده و به یکی از جنبه های جذاب و هیجان انگیز زندگی روزمره افراد تبدیل گشته است. میتوان اظهار داشت که جوهره واقعی لذت خرید آنلاین در لحظات انتظار دریافت مرسوله نهفته است و این امر سبب شده است که خیلی از تأثیرگذاران شبکه های اجتماعی این لحظه را به مهلتی برای تولید محتوا تبدیل کنند، که بعنوان "آنباکسینگ" شناخته می شود.
اما ممکنست این شوق و اشتیاق فراوان با یک چالش فرو بکشد و آن هم بی مسئولیتی و عدم تعهد شرکت پستی در ارسال بسته ها باشد. در چنین شرایطی یا مرسوله با تأخیر به دست مشتری می رسد، یا هنگام باز کردن بسته، لطمه های قابل توجهی در آن مشاهده می شود. از همین رو، در این گزارش به بررسی شکایات مردمی مقابل شرکت پستی تیپاکس پرداخته و علل بی تفاوتی این شرکت نسبت به حفظ و سلامت مرسولات مردم را پیگیری خواهیم کرد.

مدت هاست ویدیوهایی از رفتار غیرحرفه ای کارکنان تیپاکس در جابجایی مرسوله ها در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود؛ صحنه هایی که در آن مأموران شرکت، بسته های پستی را بجای حمل صحیح، داخل کامیون پرتاب می کنند. هم زمان، کاربران فضای مجازی هم مدت هاست نسبت به عملکرد این شرکت ابراز نارضایتی دارند.

در چنین شرایطی، شرکتها معمولا ادعا می کنند که رقبا با پرداخت هزینه به بلاگرها یا اکانت های مجازی، داستانهای ساختگی و مغرضانه مقابل آنها منتشر می کنند تا فضای تبلیغاتی منفی بسازند. اما در مورد تیپاکس، گذر زمان نه تنها از حجم این انتقادها نکاسته، بلکه بر آن افزوده است. حال خیلی از مشتریان با انتشار ویدیوهایی از کالاهای لطمه دیده ی خود، مستنداتی تصویری عرضه کرده اند که انتقادها را غیرقابل انکار کرده است.

در یکی از ویدئوهای پخش شده، یکی از مشتریان روایت می کند که بسته خویش را شکسته از تیپاکس دریافت کرده است. او به سبب ذهنیت منفی پیشین نسبت به خدمات تیپاکس، قبل از باز کردن بسته اش با واحد پشتیبانی تماس گرفته و هم زمان از پروسه بازگشایی بسته فیلم برداری کرده و همین مستندات تصویری سبب شده در شکایت خود مقابل شرکت موفق شود و خسارت واردشده را دریافت کند. به نقل از وی، در جریان پیگیری مشخص شد که فروشنده نقشی در این مشکل نداشته و مأموران تیپاکس هنگام تحویل، سلامت بسته را تأیید کرده بودند.

واکاوی نظرات کاربران



بررسی ده ها نظر و تجربه کاربران در شبکه های اجتماعی نشان داده است دامنه نارضایتی از خدمات تیپاکس گسترده و الگوهای آن تکرارشونده است. مهم ترین محورهای شکایت به شرح زیر است:

تحویل ندادن در محل و ثبت وضعیت های نادرست: کاربران بارها گزارش داده اند وضعیت مرسوله بصورت «امتناع گیرنده از تحویل» یا «عدم حضور گیرنده» ثبت شده، در حالیکه دریافت کننده در محل حاضر بوده یا اصلاً رجوع ای صورت نگرفته است. نتیجه اغلب، ارجاع به «تحویل حضوری در شعبه» است.

تاخیر طولانی و پیگیری های بی حاصل؛ به گفته ی کاربران، پروسه تحویل در موارد مختلف چند روز عقب می افتد و تماس با پشتیبانی یا شکایت رسمی هم به نتیجه زودهنگام منجر نمی شود.

هزینه های بالا و شفاف نبودن هزینه؛ برخی از تجربه ها از برابری یا نزدیک شدن هزینه ی ارسال و بسته بندی با قیمت خود کالا حکایت دارد. همین طور به شگرد بعضی فروشگاه های آنلاین اشاره شده که هزینه ارسال را ذکر نمی کنند و مبلغ غائی در لحظه ی تحویل مشخص می شود.

واداشتن مشتری به رجوع حضوری؛ به گفته ی برخی کاربران، حتی بعد از تماسهای مکرر، «توزیع مجدد» صورت نمی گیرد و گیرنده باید برای تحویل به شعبه ی دور از محل سکونت رجوع کند.

کیفیت جابه جایی و لطمه به مرسوله؛ بخشی از داستانها به بسته بندی های سالم و مورد اطمینان اولیه اشاره دارد که در مقصد با لطمه جدی تحویل شده اند...

پاسخ گویی ناکافی و تغییر روایت؛ نمونه هایی هم گزارش شده که ابتدا علت را «نقص آدرس» عنوان کرده اند، اما بررسی های بعدی (از جمله ارسال تصویر نشانی کامل) این ادعا را رد می کند.

کاربران به اشاره به همه این موارد مخاطبان خود و فروشگاه های آنلاین را از استفاده تیپاکس برحذر داشته اند.

واکنش مسئولان شرکت چه بوده؟



شرکت تیپاکس بعنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های پست خصوصی در ایران، با سابقه بیشتر از ۶۰ سال فعالیت، اهمیت بالای ی در حمل و نقل مرسولات ایفا می کند. یکی از علت هایی که موجب می شود متقاضیان برای ارسال بسته های خود به شرکت های خصوصی نظیر تیپاکس رجوع کنند، اینست که اغلب بر خدماتی مانند ارسال درب به درب، تمرکز دارند که موجب می شود فرد ارسال کننده بدون مراجعه به شرکت و انبار، بسته خویش را درب خانه به پستچی تحویل دهد. اما با این حال، بررسی منابع مختلف همچون پست های شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق)، نظرات کاربران در سایت های اینترنتی، و گزارش های رسانه ای رسمی نشان دهنده سطح بالایی از نارضایتی مشتریان است. شکایت های اصلی شامل تاخیر در تحویل، گم شدن یا لطمه دیدن مرسولات، هزینه های اضافی و ضعف در پاسخگویی هستند.

نکته قابل توجه اینست که مسئولان تیپاکس هم در جریان شکایات مذکور هستند و به شکلی آنها را تأیید کرده اند. مهرداد فاخر، مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه های اخیر خود به این نارضایتی ها واکنش نشان داده و مدعی است که شخصاً با بعضی از شاکیان به گفتگو پرداخته است. او با وجود پذیرش ضعف های شرکت در پروسه تحویل بسته ها، در یکی از واکنش ها و توجهیات عجیب خود، تاکید می کند: «ما روزانه ۱۷۰ هزار بسته جابه جا می نماییم و طبق آمار رسمی شرکت تیپاکس، میزان شکایات کمتر از یک درصد است.» این گفته در حقیقت تلویحاً بیان می کند که با عنایت به حجم بالای فعالیت تیپاکس، بروز تعداد قابل توجهی از خطاها و خسارت ها امری طبیعی به نظر می آید. این در شرایطی است که وی در گفت و گویی دیگر اذعان کرده است بعضی از شاکیان علاوه بر زیان مادی، از جنبه معنوی هم متضرر شده اند؛ خسارتی که بگفته وی با هیچ گونه پرداخت مالی یا جریمه ای قابل جبران نیست.

گفتگو با مسئولان شرکت تیپاکس
پس از رصد گسترده نارضایتی ها در شبکه های اجتماعی و انتشار توضیحات اخیر مدیرعامل تیپاکس، برای روشن شدن ابعاد مبحث مستقیماً با مسئولان شرکت تماس گرفتیم تا موارد مطرح شده را بازنگری و علل احتمالی را جویا شویم. نماینده شرکت در گفتگو با ما تاکید کرد که مجموعه از وجود ضعف های پروسه تحویل مرسولات آگاه است و درحال رفع آنهاست؛ او افزود شرکت آماده است هر شکایت یا خسارتی را پیگیری و به نحو مقتضی رسیدگی کند.
نماینده شرکت، در گفتگوی مفصل با مشرق نیوز، نکاتی را بیان کرد که شنیدن آن خالی از لطف نبود. او پذیرفت که ضعف هایی وجود دارد، اما بر این نکته تاکید کرد که شمار قابل توجهی از مراجعان بدون استفاده از کانال های ارتباطی شرکت، فوراً نارضایتی خویش را در فضای مجازی منتشر می کنند؛ در حالیکه خیلی از موارد گزارش شده در صورت اطلاع به اوپراتورها، فوراً قابل رفع هستند. او گفت مدیریت شرکت تلاش می کند شکایات را بوسیله راه های رسمی دریافت و رسیدگی کند، هرچند گاه پیگیری ها بوسیله رصد شبکه های اجتماعی هم مشاهده شده و باز هم مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
در ادامه به تصاویری که در سالهای گذشته از رفتار نامناسب برخی کارکنان انتشار یافته بود که ابتدای گزارش هم درج کردیم اشاره شد، که نماینده شرکت اصرار کرد خیلی از این نمونه ها مربوط به سالهای گذشته است و گاه بصورت دوره ای بازنشر می شود؛ بگفته او با کارکنان خاطی برخورد شده و شرکت عذرخواهی های رسمی خویش را هم منتشر نموده است. او تاکید کرد در صورت بروز موارد تازه هم پروسه رصد و برخورد ادامه خواهد داشت.

همچنین درباره ی افزایش تاخیر در تحویل مرسولات از تیرماه سال جاری گفتگو شد؛ این نماینده توضیح داد که بعد از تشدید شرایط امنیتی به دنبال جنگ 12 روزه، ایستگاه های بازرسی و کنترل ها جهت پیشرفت امنیت در سطح شهر، در مسیرها افزایش پیدا کرده و خودرو ها و موتورسیکلت های حامل بسته با حساسیت بیشتری مورد بازنگری قرار می گیرند؛ این مورد به توقف های موقت مأموران و درنتیجه تاخیر در تحویل انجامیده است. این در شرایطی است که شرکت مدت هاست قبل از ثبت سفارش در صفحه درخواست پیک، نکاتی درباره ی احتمال تاخیر در بسته های حجیم یادآوری می شود، اما این نکات اغلب توسط کاربران مطالعه نمی شود.
در پایان، نماینده تیپاکس همچون مهرداد فاخر، مدیرعامل شرکت، ادعا کرد که حمایت های رسمی و دولتی از شرکت های پستی خصوصی می تواند بخشی از چالش های امنیتی و زیست بومی پروسه ارسال را کم کند. او در آخر از متقاضیان خواست قبل از ثبت سفارش توجیهات و دستورالعمل های مندرج را مطالعه کنند و در صورت مواجهه با هرگونه خسارت زمانی، مالی یا معنوی، حتما بوسیله کانال های رسمی شرکت و با عرضه مستندات، پیگیری های لازم را انجام دهند.

خلاصه اینکه در سالیان اخیر، الگوی خرید و حمل و نقل پستی دستخوش تحولی بنیادین شده است و سیستم حمل و نقل پستی به طور قابل توجهی پیشرفت کرده و به یکی از جنبه های جذاب و هیجان انگیز زندگی روزمره افراد تبدیل گشته است. یکی از علت هایی که سبب می شود متقاضیان برای ارسال بسته های خود به شرکتهای خصوصی نظیر تیپاکس رجوع کنند، این است که اغلب بر خدماتی مانند ارسال درب به درب، تمرکز دارند که سبب می شود فرد ارسال کننده بدون رفتن به شرکت و انبار، بسته خود را درب خانه به پستچی تحویل دهد. وی خاطرنشان کرد مدیریت شرکت تلاش می کند شکایات را بوسیله راه های رسمی دریافت و رسیدگی کند، هرچند گاه پیگیری ها بوسیله رصد رسانه های اجتماعی هم مشاهده شده و باز هم مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
در ادامه به تصاویری که در سالهای قبل از رفتار نامناسب برخی کارکنان انتشار یافته بود که ابتدای گزارش هم درج کردیم اشاره شد، که نماینده شرکت اصرار کرد بسیاری از این نمونه ها مربوط به سالهای قبل است و گاه به طور دوره ای بازنشر می شود؛ بگفته او با کارکنان خاطی برخورد شده و شرکت عذرخواهی های رسمی خود را هم منتشر نموده است.


منبع:

1404/08/09
12:19:51
5.0 / 5
16
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , خدمات , سایت
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است : 1396-1404
سیبکس، دنیای اپل در دستان شما - سیبکس، انتخاب هوشمندانه ترین ها