۴۱ میلیارد تومان تبلیغات، ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد: معادله موفق بانکداری نوین و تبلیغات هوشمند سیبکس: بر اساس گزارش رسمی بانک، درآمد عملیاتی اقتصادنوین در نیمه اول امسال حدود 8 هزار میلیارد تومان افزایش داشته و درآمدهای کارمزدی نیز رشدی 600 میلیارد تومانی را تجربه کرده است. افزایش هزینه های تبلیغات و بازاریابی در هیچ صنعت جدی و رقابت محوری، امر غیرعادی نیست. بازاریابی یکی از پایه های خلق ارزش در بنگاه های اقتصادیست و این قاعده در رابطه با بانکها هم مصداق دارد. بانکداری، منفک از اقتصاد و رقابت نیست و همانند دیگر کسب وکارها، برای توسعه خدمات، افزایش سهم بازار و تعامل با نسل جدید مشتریان، به ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی متکی است. به همین دلیل، پژوهش های معتبر جهانی به روشنی تأیید می کنند که هزینه کرد در این عرصه، اثر مستقیم و معناداری بر سودآوری بانکها دارد. از سویی حد پایین بودجه سال قبل بانک اقتصادنوین به علت نوع نگاه خاص آن دوره و مدل رفتاری، انتخابی بوده که در آن ارتباط بانک با مشتریان واقعی بسیار اندک بوده و صرفاً فعالیت شرکتی داشته است و به صورتی خواهان سهم صدا و تصویری از جامعه برای برند نبوده است. پس نگاه به حد سال قبل هم در تعریف افزایش در مقایسه با برندهای هم اندازه یک لزوم است. یکی از مطالعات مهم در حوزه هزینه تبلیغات، مقاله ای است که نوامبر ۲۰۲۴ در نشریه معتبر International Journal of Bank Marketing انتشار یافته است. این مطالعه با بررسی ۷۵۷ بانک تجاری نتیجه گرفته که هزینه های بازاریابی و تبلیغات نه فقط بر سودآوری بانکها اثر مثبت دارد، بلکه افزایش حجم تسهیلات، رشد درآمدهای کارمزدی و بهبود درآمدهای مشاع و غیرمشاع هم بطور جدی تحت تاثیر همین هزینه ها قرار می گیرد. نکته قابل توجه آن است که این مطالعه علمی، برمبنای داوری های مستقل انتشار یافته و قسمتی از ادبیات رسمی صنعت بانکداری در جهان است. مسئله اصلی «اندازه هزینه» نیست؛ «بازدهی» آن است حتی اگر رشد هزینه تبلیغات بانک اقتصادنوین را به عنوان حقیقت بپذیریم، پرسش صحیح این نیست که چرا یک بانک خصوصی برای تبلیغات هزینه کرده، بلکه باید پرسید این هزینه چه نتیجه ای در عملکرد مالی بانک داشته است. بررسی بی طرفانه صورت های مالی نشان میدهد که افزایش ۴۱ میلیارد تومانی هزینه تبلیغات، نه فقط باری بر دوش بانک نبوده، بلکه زمینه جهش قابل توجهی در درآمدها را فراهم نموده است. طبق گزارش رسمی بانک، درآمد عملیاتی اقتصادنوین در نیمه اول سال جاری حدود ۸ هزار میلیارد تومان افزایش داشته و درآمدهای کارمزدی هم رشدی ۶۰۰ میلیارد تومانی را تجربه کرده است. به بیان دیگر، هزینه کرد ۴۱ میلیارد تومان در تبلیغات و بازاریابی، به خلق ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد منتج شده است؛ یعنی بازدهی ای کم نظیر که در فضای رقابتی بانکداری ایران نمونه مشابه چندانی ندارد. مقایسه با استانداردهای جهانی بازاریابی بانکی برای آن که این اعداد دقیق تر تحلیل شوند، می توان آنها را با فاکتورهای بین المللی مقایسه کرد. برمبنای داده های تحلیلی مجله The Financial Brand، در سطح جهانی هر یک دلار هزینه تبلیغاتی در صنعت بانکداری بطور متوسط ۱۸ دلار درآمد اضافه به وجود می آورد. اگر همین نسبت را معیار سنجش قرار دهیم، افزایش ۴۱ میلیارد تومانی هزینه های تبلیغاتی اقتصادنوین باید حدود ۷۴۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد می کرد. اما حقیقت بسیار فراتر از این میانگین است؛ اقتصادنوین بیشتر از ۸۶۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای خود افزوده که به مفهوم بازدهی بیشتر از ۲۰۰ برابر هزینه انجام شده، است. حتی اگر تمام این ارقام را با نرخ تورم تعدیل نماییم و افزایش درآمد بانک را با قیمت های حقیقی بسنجیم، باز هم رقم ۷ هزار میلیارد تومان نتیجه نهائی است؛ عددی که همچنان معادل ۱۷۰ برابر هزینه تبلیغات است و نشان دهنده اثربخشی کم سابقه این تصمیم مدیریتی است. افزایش ۳۰ درصدی منابع؛ تأیید دیگری بر اثربخشی استراتژی تبلیغات در نیمه اول سال ۱۴۰۴، اثرگذاری برنامه های تبلیغاتی بانک اقتصادنوین تنها در رشد درآمدها و سودآوری متوقف نمانده و در عرصه تجهیز منابع هم به روشنی قابل مشاهده می باشد. برمبنای صورت های مالی بانک، منابع تجهیزشده در این نوبت رشد درخور توجه ۳۰ درصدی را تجربه کرده است؛ رشدی که در صنعت بانکداری، نشانه ای مستقیم از اعتماد تازه مشتریان، اعتبار بیشتر برند و کارایی راهبردهای بازاریابی است. این افزایش چشم گیر نشان میدهد رویکرد جدید بانک در عرصه تبلیغات، نه یک هزینه کوتاه مدت، بلکه سرمایه گذاری ای هدفمند بوده که توانسته جریان ورود منابع جدید را تقویت و جایگاه رقابتی اقتصادنوین را به صورت محسوسی ارتقا دهد. به جای تخریب، باید از یک الگوی موفق تبلیغاتی حمایت کرد.از سویی حد پایین بودجه سال قبل بانک اقتصادنوین به دلیل نوع نگاه خاص آن دوره و مدل رفتاری، انتخابی بوده که در آن ارتباط بانک با مشتریان حقیقی بسیار اندک بوده و صرفا فعالیت شرکتی داشته است و به صورتی خواستار سهم صدا و تصویری از جامعه برای برند نبوده است. پس نگاه به حد سال قبل هم در تعریف افزایش در مقایسه با برندهای هم اندازه یک ضرورت است. یکی از مطالعات مهم در عرصه هزینه تبلیغات، مقاله ای است که نوامبر ۲۰۲۴ در نشریه معتبر International Journal of Bank Marketing منتشر شده است. به بیان دیگر، هزینه کرد ۴۱ میلیارد تومان در تبلیغات و بازاریابی، به خلق ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد منتج شده است؛ یعنی بازدهی ای کم نظیر که در فضای رقابتی بانکداری ایران نمونه مشابه چندانی ندارد. مقایسه با استانداردهای جهانی بازاریابی بانکی برای آن که این اعداد دقیق تر تحلیل شوند، می توان آنها را با شاخصهای بین المللی مقایسه کرد. اما حقیقت بسیار فراتر از این میانگین است؛ اقتصادنوین بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومان به درآمدهای خود افزوده که به مفهوم بازدهی بیش از ۲۰۰ برابر هزینه انجام شده، است. حتی اگر تمام این ارقام را با نرخ تورم تعدیل نماییم و افزایش درآمد بانک را با قیمت های واقعی بسنجیم، باز هم رقم ۷ هزار میلیارد تومان نتیجه نهایی است؛ عددی که همچنان معادل ۱۷۰ برابر هزینه تبلیغات است و نشان دهنده اثربخشی کم سابقه این تصمیم مدیریتی است. افزایش ۳۰ درصدی منابع؛ تأیید دیگری بر اثربخشی استراتژی تبلیغات در نیمه اول سال ۱۴۰۴، اثرگذاری برنامه های تبلیغاتی بانک اقتصادنوین تنها در رشد درآمدها و سودآوری متوقف نمانده و در حوزه تجهیز منابع هم به روشنی قابل مشاهده می باشد. 1404/09/19 08:50:10 5.0 / 5 13 تگهای خبر: بازار , بانك , توسعه , خدمات این مطلب سیبکس را پسندیدید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط کفگیر بانک مرکزی انگلیس به ته دیگ خورد افتتاح چهارمین همایش پتروفن ما به التفاوت قیمت بنزین به تاکسی های اینترنتی پرداخت می شود پارک امیرکبیر پذیرای استارتاپ های هوش مصنوعی، انرژی و تجارت الکترونیک است نظرات بینندگان سیبکس در این مورد نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۳