۲۰۰ یا ۵۵۰ فروند نیاز واقعی ناوگان هوایی کشور چقدر است؟ سیبکس: درحالی که در گذشته نیاز ناوگان هوایی کشور دست کم 550 فروند هواپیما عنوان می شد، اما بتازگی رییس سازمان هواپیمایی کشوری با رد این موضوع، نیاز واقعی ناوگان را کمتر از 200 فروند عنوان کرده است. به گزارش سیبکس به نقل از خبرگزاری مشرق، سال هاست که از فرسودگی و بالا بودن سن هواپیماها به عنوان یکی از با اهمیت ترین مشکلات صنعت هوانوردی کشور یاد می شود. براساس برنامه هفتم توسعه پیشرفت، نوسازی و بهسازی ناوگان از اولویت های جدی است. با ورود هواپیماهای جدید، میانگین سن ناوگان در راه کاهش قرار گرفته است. هم اکنون، میانگین عمر ناوگان کشور حدود ۲۸ سال است. هدف میان مدت صنعت هوایی دستیابی به میانگین سنی کمتر از ۲۰ سال است که این هدف بوسیله خرید هواپیماهای جدید و احیای هواپیماهای زمین گیر دنبال می شود. با تلاش سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین ها، کاهش سن ناوگان به عنوان یک جریان پیوسته دائمی در دستور کار است و با خریدهای اخیر این مهم درحال محقق شدن است، با اینحال حسین پورفرزانه رییس سازمان هواپیمایی کشوری می گوید: در صنعت هوایی و ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی) سن هواپیما ملاک نیست و سن یک کلمه «غیرعلمی و غیرهوانوردی» تلقی می شود؛ چونکه اصل کار «امنیت پرواز» است. به عبارتی، در شرایط تحریمی که واردکردن هواپیما به ایران خیلی مشکل است، توجهات بیشتر بر استاندارد پرنده ها شامل استاندارد موتور و سال ساخت موتور معطوف است که از عمر هواپیما بیشتر اهمیت دارد و بطور مستقیم به موضوع ایمنی مربوط است. بررسی آمارها حاکیست حوزه پرواز جای خودرا در سبد خانوار مردم باز کرده و نمونه آنرا در افزایش پروازهای مناسبتی همچون در اربعین، نوروز و حج، همین طور افزایش پروازهای خارجی خصوصاً به امارات، ترکیه و عراق قابل مشاهده می باشد. با اینحال یکی از مسائلی که در سالهای قبل به کرات مطرح می شده و می شود، عدم تناسب تعداد ناوگان هوایی کشورمان با تقاضای موجود است؛ بطوریکه کارشناسان همیشه عنوان می کردند با این جمعیت و اقلیم و فرودگاه های موجود، کشور نیازمند ۵۵۰ فروند هواپیما است؛ عددی که رییس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد می باشد «مبنای علمی ندارد». خاطرنشان می شود موجودی فعلی هواپیماهای کشور کمی بالاتر از ۲۰۰ فروند است. نیاز واقعی به هواپیما در کشور کمتر از ۲۰۰ فروند است امروز و در برنامه های بازمعماری صنعت هوانوردی بیان می شود که «آوردن هواپیما به کشور تنها راهکار نیست» و بر راهکارهایی همچون آزادی های پرواز، اجاره هواپیما، پروازهای کانکشن یا پروازهای «نماد مشترک» (Code Sharing) نیز توجه می شود. به عنوان مثال، قرارداد نماد مشترک به ایرلاین ها اجازه می دهد تا بصورت تایید شده و کاملا رسمی، پروازهای اشتراکی خودرا در مسیرهای معین انجام دهند. به عبارتی، در پروازهای نماد مشترک، ایرلاین داخلی با یک ایرلاین خارجی توافق می کند که فروش بلیت را یکی از آنها انجام دهد، اما مسافران دیگر دغدغه این که بارشان در کجا می نشیند را نداشته باشند و بار بصورت اتوماتیک تحویل ایرلاین دیگر می شود. در این پیوند، کاپیتان حسین پورفرزانه رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفت: درباب افزایش تعداد ناوگان هواپیمایی، دو هدف افزایش کمّی و کیفی ناوگان دنبال می شود که هر دو بصورت توأمان در حال انجام می باشد. وی اشاره کرد: حال با افزایش نرخ ورود هواپیما، به موضوع افزایش کمیت ناوگان سرعت داده ایم و امسال بالاتر از نیاز کشور هواپیما خواهیم داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این سازمان نیاز و تقاضای مبتنی بر استانها را از سال ۱۴۰۱ رصد کرده و تقاضای صنعت هواپیمایی کشور را برمبنای ساعت پروازی و مسیر پروازی استخراج کرده است که به آن «پرواز نرمال» اطلاق می شود. پورفرزانه افزود: در مواقعی از سال نیز شاهد افزایش موج تقاضا برای پروازها هستیم؛ بطور مثال در روزهای نوروز، در روزهای حج و همین طور اربعین نیاز به هواپیما برای پوشش مراسم و تقاضای مسافران بیشتر می شود. وی بیان داشت: در دیگر کشورها که با مشکل تحریم مواجه نمی باشند، در چنین شرایطی از شرکتها و کشورهای دیگر کمک گرفته و به پوشش تقاضا می پردازند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد: با درنظر گرفتن شرایط نرمال پروازها و شرایط موج پروازها، نیاز کشورمان زیر ۲۰۰ فروند هواپیما است و عددی همچون ۵۵۰ فروند مبنای علمی ندارد. وی اظهار داشت: نکته ای که از آن غافل هستیم، هواپیماها باید در دسترس باشند و بتوانند بصورت نرمال ۶ لگ در روز پرواز داشته باشند، اما اگر به سه لگ پرواز در روز کم شود انگار نیازمند یک فروند هواپیمای دیگر هستیم. به گزارش ایرنا، تعداد هواپیماهای رجیستر فعال هم اکنون حدود ۱۸۰ فروند است که میان ۱۳۴ تا ۱۳۵ فروند از آنها درحال ارائه خدمات هستند.