Sibex سیبکس
در گزارش سیبكس مطرح شد؛

لزوم هوشمند شدن مدارس در کشور

لزوم هوشمند شدن مدارس در کشور به گزارش سیبکس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح الزامات ورود فناوری های هوشمند به مدارس کشور اظهار داشت: استفاده از فناوری و تشکیل سامانه جامع برای ذخیره سازی داده ها در مدارس ضروری می باشد.



دکتر محمد هادی بکایی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد وضعیت استفاده از تکنولوژی های جدید و بخصوص هوش مصنوعی در مدارس اظهار داشت: در دنیا نحوه ی استفاده از تکنولوژی های جدید بخصوص هوش مصنوعی در فرایندهای اصلی مدارس مطالعه می شود اما متأسفانه در ایران در این مورد عقب هستیم و اگر به این مسئله و ورود تکنولوژی های جدید به مدارس توجه نکنیم احتمال این که در آینده با بحران جدی روبرو شویم بسیار زیاد خواهد بود.
وی ضمن اشاره به این که دوران کرونا تاثیر به سزایی در استفاده از فناوری در مدارس داشته است، اضافه کرد: هرچند تا پیش از دوران کرونا زیرساخت های فناوری محور در مدارس وجود نداشت و با شروع کرونا کیفیت آموزش بشدت در خیلی از مدرسه ها پایین آمد، اما در آن دوران فرصت خوبی به وجود آمد تا فرهنگ استفاده از فناوری و ابزارهای کمک آموزشی و بخصوص کلاس های آنلاین شکل بگیرد که در این زمان بسیاری از مدارس توانستند از این فرصت بهره برده و این زیرساخت های فنی و فرهنگی را در مدرسه های خود ایجاد کنند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با تکیه بر این که آینده آموزش وابسته به استفاده از فناوری است خاطرنشان کرد: هم اکنون و با حضوری شدن مدارس متأسفانه تمام زیر ساخت های فنی و فرهنگی که در دوران کرونا بوجود آمده بود درحال از بین رفتن است و مدارس و آموزش و پرورش توجهی به این مسئله ندارند که آینده آموزش وابسته به استفاده از فناوری است و آن طور که در صدر اخبار جهان ابزارها و فناوری های در ارتباط با استفاده از هوش مصنوعی مطرح است بزودی همه بخش های اجرایی، عملیاتی و آموزشی ارکان دولت ها با مزایا و چالش های استفاده از هوش مصنوعی درگیر خواهند شد و آموزش و پرورش و آموزش عالی هم از این قاعده مستثنی نخواهند بود.
وی با اشاره به اینکه همه چیز وابسته به انتخاب ما خواهد بود، اظهار داشت: می توانیم مثل بعضی از مباحث نوظهور منتظر بنشینیم و فاصله علمی به وجود آمده را مشاهده نماییم و یا می توانیم فعالانه ورود نموده و با برنامه ای فکر شده و منطقی پای این ابزارها را به مراکز آموزشی مان باز نماییم.
این فعال فناور در حوزه هوش مصنوعی اضافه کرد: در دنیا، مجلات و کنفرانس های گوناگونی از حدود ۲۰ یا ۳۰ سال پیش جهت استفاده از فناوری های داده کاوی و هوش مصنوعی در حوزه آموزش فعال می باشند و مطالعات همه جانبه ای در آنها انجام و انتشار یافته است. اما متأسفانه در ایران در این حوزه بسیار عقب هستیم. تا جایی که حتی احتیاج به فناوری و هوش مصنوعی در اکثر مدارس و برای مدیران مدارس حس نمی شود و برای آن برنامه ای هم وجود ندارد.
بکایی در ادامه ضمن اشاره به این که برخی ها به مبحث استفاده از فناوری و هوش مصنوعی و جایگزینی آن با معلم انتقاد دارند اظهار داشت: استفاده از فناوری در آموزش، به این معنا نیست که دنبال جایگزین کردن نقش معلمی هستیم. بلکه استفاده از فناوری برای تسهیل فناوری های تکراری و زمان بر است تا به این صورت زمان معلم ها برای رسیدن به کارهای با اهمیت تر برای بهبود فرآیند آموزش و ارتباط مؤثرتر و هدفمندتر با دانش آموزان باز شود.
وی افزود: باید زیرساخت های استفاده از فناوری در مدارس به وجود بیاید تا بعضی از فرآیندها همچون فرایندهای اداری، مالی، آموزشی و.. با کیفیت بالاتری صورت گیرد و به اندازه کافی فرصت برای مدارس باشد تا نقش موثرتری در آموزش دانش آموز ایفا کند.
بکایی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت فراهم شدن زیر ساخت های فناوری و اجرایی شدن هوش مصنوعی در مدارس اظهار داشت: مهم ترین پیش نیاز جهت استفاده از تکنولوژی های جدید بخصوص هوش مصنوعی در مدرسه ها ایجاد داده ها و تجربیاتی است که بر مبنای آن بتوان الگوریتم های هوش مصنوعی را آموزش داد. برای این کار باید زیرساخت هایی در مدارس فراهم گردد که داده ها ذخیره شده و از بین نرود. به این منظور سامانه های جامع مدیریت مدرسه ها بوجود آمده است. هم اکنون در دنیا ۲۰ محصول از کشورهای مختلف وجود دارد که دسترسی به تمام فرایندهای اصلی اداری و آموزشی یک مدرسه را الکترونیکی و هوشمند کرده اند و در نتیجه تمام داده ها به خوبی ذخیره شده و در راه درست استفاده می شود.
وی به وظیفه اصلی ۲۰ شرکت خارجی ای که سامانه جامع مدیریت هوشمند مدرسه عرضه کرده اند اشاره و بیان نمود: تمام فرایندهایی که یک مدرسه احتیاج دارد از ثبت نام دانش آموزان تا عقد قرارداد با همکاران و سیستم های پرسنلی و سیستم های مالی و آموزشی و تغذیه و پرونده سلامت و سرویس مدرسه و… را در چارچوب یک سامانه یکپارچه و جامع به مدرسه ها عرضه کرده و بازار بسیار خوبی هم در خارج از کشور دارند. اما در ایران این بازار رقابتی وجود ندارد و تعداد محدودی شرکت در این عرصه فعال می باشند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات ضمن اشاره به این که استفاده از فناوری و تشکیل یک سامانه جامع در اولویت مدارس ایران نیست خاطرنشان کرد: هم اکنون زیرساخت هایی که برای این فناوری در مدارس به وجود آمده درحال خراب شدن است و متأسفانه هیچ به فکر آینده سیستم آموزشی نیستیم و این در آینده بحران های جدی ایجاد خواهد نمود. لازم است در گام اول مدیران و مسئولین مدارس به ویژه مدارس غیر دولتی که در قسمت فناوری های نوین علاقمند تر و پیگیرتر هستند را آموزش و توجیه نمود تا در اسرع وقت زیرساخت های لازم برای پررنگ تر کردن استفاده از فناوری در لایه های مختلف مدرسه را با استفاده از توان شرکتهای فعال و تأیید شده داخلی بوجود آورده و تا حد امکان مفهوم واقعی هوشمند سازی در مدارس را از سطح تابلوی هوشمند و ویدئو پروژکتور به نرم افزار و سخت افزار واقعی هوشمندسازی تغییر دهند.
وی در انتها اظهار داشت: متأسفانه اولویت مدارس ما استفاده از چنین زیرساخت هایی نیست. مدیران مدارس ما به این فکر نمی کنند که اگر چند سال دیگر استفاده از چنین زیرساخت هایی یک انتخاب نبوده و تبدیل به یک باید شود، آنها نمی توانند این زیرساخت ها را هم از بعد فنی و بخصوص از بعد فرهنگی یک شبه ایجاد کنند. ازاین رو باید همگی از امروز به فکر آینده بوده و شرایط را جهت استفاده از این زیرساخت های فناور محور در مدارس خود مهیا کنند.

1402/04/10
10:10:09
5.0 / 5
300
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , الكترونیكی , بازار
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است