Sibex سیبکس

آخرین وضعیت پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

آخرین وضعیت پنجره واحد خدمات دولت هوشمند به گزارش سیبکس، در جدید ترین گامهای تکمیل پنجره واحد خدمات دولت هوشمند،  دو سامانه اصلی وزارت راه و شهرسازی شامل سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور به این پنجره متصل شدند.


به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی بصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرائی اتصال دستگاه های اجرائی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و طبق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارائه شده است.
برمبنای بند "واو" تبصره هفت قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱، این دستورالعمل بمنظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیکی به آحاد جامعه و کاهش مراجعات مردمی به دستگاه های اجرائی و نهادهای عمومی تهیه شده است. همین طور راه اندازی مرحله اول «پنجره ملی خدمات هوشمند دولت» تا اختتام دی ماه سال ۱۴۰۱ از دیگر وظایف وزارت ارتباطات در این قانون شمرده می شود.
بدین جهت نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرائی، با بررسی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت انجام شد و بواسطه آن، اعلام گردید ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده اند؛ از این میان، ۲۱ درصد خدمات دولتی کاملا الکترونیکی شده اند، ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات نیز ذاتا غیرالکترونیکی محسوب می شوند، اما ۱۱ درصد خدمات به سبب عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از طرف دستگاه های دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
وزارت راه و شهرسازی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد
در این جهت به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجید فولادیان -مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیک- با اعلان اینکه دستگاهها و نهادهای عمومی مکلف اند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خودرا به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل کنند، از اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت راه و شهرسازی آگاهی داد.
وی در تشریح جزئیات چگونگی اتصال سامانه های وزارت راه و شهرسازی اظهار نمود: سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور، دو سامانه اصلی و پرکاربرد این وزارت خانه هستند که متقاضیان می توانند با یک دفعه احراز هویت بوسیله پنجره ملی خدمات هوشمند دولت وارد شده و از خدمات آنها بهره گیرند. سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir ارائه دهنده خدماتی شامل ثبت نام نهضت ملی مسکن، ثبت نام کمک ودیعه، تسهیلات ساخت- بافت فرسوده و تسهیلات ساخت- خارج از بافت فرسوده است که طیف قابل توجهی از مردم از این خدمات استفاده می نمایند. سامانه ملی املاک و اسکان کشور نیز که به آدرس amlak.mrud.ir در دسترس عموم قرار دارد با هدف دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت شهروندان به فعالیت می پردازد.
فولادیان درباب آخرین وضعیت حضور و اتصال دستگاه های اجرائی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشت: هم اکنون ۲۱ دستگاه اجرائی و ۲۶ سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند که به زودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت. در همین راستا ۶۹ خدمت الکترونیکی نیز بصورت مستقیم در این پنجره مورد پیاده سازی قرار گرفته اند.
اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
قبل از این نیز فولادیان، با اشاره به تکلیف دستگاه های اجرائی در خصوص ارائه حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خود بوسیله پنجره واحد خدمات هوشمند، اعلام نمود بود که دو سامانه اصلی و پرتراکنش وزارت کشور شامل سکوی خدمات شهروندان (سامانه امید) و میزخدمت این وزارت خانه که دربرگیرنده ۱۲ خدمت و سامانه کاربردی در رابطه با وزارت کشور است به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.
به گفته ی ایشان، سامانه امید که به آدرس omid.gov.ir به ارائه خدمت می پردازد، وظیفه بررسی مداوم و پایش واکسیناسیون کرونا و مدیریت هوشمند بیماری را به عهده دارد. همین طور این سامانه امکان استعلام هایی مانند وضعیت سلامت رانندگان، حساب شهروندی، وضعیت کووید، وضعیت سلامت شهروندان و وضعیت واحد صنفی و دریافت گواهی واکسیناسیون ملی و بین المللی کرونا را فراهم می آورد.
مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی با یک بررسی آماری درباب چگونگی تراکنش های وزارت کشور در دو گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) و گذرگاه خدمات دولت(GSB) بیان کرد: وزارت کشور از شروع سال جاری تا کنون رتبه نخست بالاترین دستگاه سرویس دهنده با اختصاص بیش از ۴۵۰ میلیون و ۵۰۰هزار تراکنش از میان ۳۸ دستگاه در گذرگاه عمومی خدمات دولت را بابت ارائه خدمات سامانه امید به خود مختص کرده است. این وزارت خانه در گذرگاه خدمات دولت نیز رتبه سوم بالاترین دستگاه سرویس دهنده از میان ۶۸ دستگاه سرویس دهنده را با حدود ۸۰ میلیون تراکنش به خود مختص کرده است.




منبع:

1401/05/25
10:15:50
2.5 / 5
645
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیكی , خدمات , دستگاه
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
آرمان:
سلام.من.مستاجرم.درآمد.ماهانم.3700000.هزار.تومانه.لطفا.تغیر.دهک.بدید.
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است