Sibex سیبکس
برای تحقق دیجیتالی سازی فرآیندها؛

۷ عنصر عملکردی فناوری اطلاعات نیازمند بازآفرینی

۷ عنصر عملکردی فناوری اطلاعات نیازمند بازآفرینی به گزارش سیبکس پژوهشگر پژوهشگاه فضای مجازی با بررسی ۷ عنصر عملکردی فناوری اطلاعات که برای دیجیتالی سازی فرآیندها احتیاج به بازآفرینی دارد، اعلام نمود: فناوری اطلاعات باید جز اولویت های اصلی مشاغل قرار گیرد.


به گزارش سیبکس به نقل از گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی، راحله حزب الهی کارشناس ارشد برنامه ریزی و تحلیل سیستم های اقتصادی این پژوهشگاه در گزارشی ۷ عنصر برای دستیابی به بهبود عملکرد فناوری اطلاعات و سازگار شدن آن با دنیای جدید دیجیتال را معرفی کرده است. در این گزارش آمده است: امروزه خیلی از شرکتهای سنتی به دنبال دیجیتالی سازی و ایجاد عملکردی قوی در این حوزه هستند. تجربیات و تحقیقات نشان داده است که چاره ها و رفع مشکلات کوتاه مدت به تنهایی در این حوزه کافی نبوده و این شرکت ها باید عملکردهای فناوری اطلاعات خویش را کاملاً تغییر دهند. ارتباطات و اتصالات بیشتر مصرف کنندگان با یکدیگر، فرآیندهای خودکار و تجزیه و تحلیل های پیشرفته تقاضاهای بی سابقه ای را برای عملکرد هرچه بیشتر و قوی تر فناوری اطلاعات بوجود آورده است. ازاین رو خیلی از شرکت ها با مشکل تأمین این افزایش تقاضا روبرو هستند و همواره در تلاشند با افزودن عناصر قطعه قطعه ای و به صورت تدریجی مطالبات جدید را تأمین کنند. با این وجود، آنچه واقعاً مورد نیاز است، بازآفرینی کامل فناوری اطلاعات است که می تواند به افزایش قدرت رقابتی کمک نماید و حتی یک مزیت راهبردی جدید هم ایجاد نماید. اجرای این بازآفرینی آسان نیست و نیاز به ایجاد تغییرات گسترده ای بخصوص در زیرساخت ها دارد و انجام آن چندین سال طول می کشد. اما خوشبختانه شرکت ها می توانند نگاهی را عرضه کنند که نتایج را به صورت سریع تری نشان دهد. این رویکرد با تمرکز بر دو حوزه پرارزش کسب و کار مانند مدیریت وب و مدیریت ارتباط با مشتری، سبب ایجاد تحولات سریع و مدرن در عملکرد فناوری اطلاعات می شود. تحولات موفقیت آمیز از ایجاد انفصال بین عملکردهای قدیمی فناوری اطلاعات جلوگیری می کند و بعنوان یکی از اولویت های اصلی توسط مدیرعامل و رهبران تجاری، اداره می شود. دیجیتالی سازی سبب تغییر در عملکرد فناوری اطلاعات می شود دیجیتالی سازی از سه طریق اصلی سبب تغییر در عملکرد فناوری اطلاعات می شود. اول این که دیجیتالی سازی به فناوری های روزافزونی نیاز دارد. بعنوان مثال سیستم پیشنهاددهنده نت فلیکس داده های ترابایت را تجزیه و تحلیل می کند تا بتواند حداقل ۷۰ درصد به مشتریان انتخاب های درستی را پیشنهاد کند. همینطور سیستم جستجوی اختصاصی و ذخیره سازی بوکینگ این امکان را فراهم نموده تا با جستجوی بیشتر از ۴۵۰ هزار املاک و اقامتگاه برای مصرف کنندگان، به بزرگترین سایت هتل یابی در جهان تبدیل شود؛ این روزها حتی زنجیره های تأمین و فروش قهوه هم درحال معرفی و تشکیل برنامه های پیچیده پرداخت در تلفن های همراه هستند. دوم اینکه، درحالی که قبلاً کارایی، مهم ترین معیار عملکرد فناوری اطلاعات برای خیلی از شرکت ها بود امروزه آیتم های دیگر هم از ‎جمله زمان ورود نوآوری ها به بازار به علت این که مشاغل از لحاظ سرعت ایجاد ابتکارات دیجیتالی و عرضه خدمات به مصرف کنندگان با یکدیگر رقابت می کنند، بسیار حیاتی و مهم می باشد. همینطور در دنیای دیجیتالی که در آن برخلاف دنیای فیزیکی هیچ کار دستی وجود ندارد، قابلیت اطمینان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و با عنایت به این که این روزها انجام عملیات گسترده تر به صورت آنلاین، احتمال ایجاد صدمه پذیری ها و خسارات جدید را بیشتر کرده است، ایجاد امنیت هم امری بسیار ضروری می باشد. در گذشته پس از کارایی به ترتیب کیفیت، قابلیت اطمینان، امنیت و زمان جز اولویت های شرکت ها در مورد عملکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. اما امروزه تمامی این آیتم ها به یک میزان اهمیت دارد و نمی توان آنها را اولویت بندی کرد. سوم، دیجیتالی شدن به این مفهوم است که فناوری اطلاعات باید بیشتر از پیش از لحاظ میزان تعامل و نظارت در تجارت تقویت شود چونکه ارزش این فناوری برای شرکت ها خیلی بیشتر از قبل است و ۴۰ درصد از درآمدها و گاهی اوقات بقای یک شرکت و کسب و کار به این فناوری بستگی دارد. ۷ عنصر عملکردی فناوری اطلاعات که احتیاج به بازآفرینی دارد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مقایسه با خیلی از متصدیان صنعت، نقش بیشتری در تصمیم گیری های استراتژیک و نوآورانه دارد و همینطور سهم بیشتری از سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده و استعدادهای بهتری را به خدمت می گیرد. اختراع مجدد یا بازآفرینی عملکرد فناوری اطلاعات در جهت دیجیتالی سازی، می تواند یک مزیت رقابتی جدید را برای شرکت ها فراهم آورد. در اینجا تلاش شده است تا ۷ عنصر مهم برای دستیابی به بهبود عملکرد فناوری اطلاعات و سازگار شدن آن با دنیای جدید دیجیتال، شناسایی و معرفی شود. ۱- رهبری تجاری شفاف و اصلی در زمینه دیجیتال به منظور دستیابی به ارزش واقعی دیجیتال، اولویت ها باید کاملاً واضح و شفاف باشند و با عنایت به این که دارایی های فناوری اطلاعات مانند داده های مشتری و سیستم عامل های وب اغلب در ابتدا به صورت مرکزی ایجاد می شوند و سپس در بازارها و واحدهای تجاری به اشتراک گذاشته می شوند، توافق نامه های مرکزی در این حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. ایجاد یک مرکز رهبری دیجیتالی که یک استراتژی مبتنی بر حقیقت را ایجاد و هدایت و همینطور اولویت های رقابتی را در حوزه های مختلف تجاری مشخص نماید برای شرکتهای فاقد تجربه اهمیت زیادی دارد. ۲- نخبگان و استعدادهای برتر فناوری اطلاعات بازآفرینی فناوری اطلاعات مستلزم ظهور استعدادهای جدید برای ایجاد شیوه های پیشرو است. یک شکایت رایج در میان شرکتهای سنتی این است که استعدادهای برتر اکثراً جذب شرکتهای نوپا می شوند. این مساله امکان دارد درست باشد اما به این مفهوم نیست که متصدیان قدرت توان عرضه یک پیشنهاد قوی برای جذب استعدادها و ایجاد رقابت مؤثر را ندارند. بعنوان مثال، یک خرده فروشی جهانی، یک مرکز توسعه مارک تجاری در دره سیلیکون افتتاح نمود و برای نشان دادن تعهد و نگرش جدید خود، شرکتهای نوپا را خریداری کرد. ۳- ترتیبات لازم برای تغییر سریع در مقیاس نیروی کار متصدیان باید بتوانند علاوه بر استخدام استعدادها، میزان یا مقیاس نیروی کار را هم جهت تأمین تقاضای غیرقابل پیشبینی، بالا برند. این امر معمولا مستلزم ایجاد تغییر در قراردادهای فروشندگان است تا در صورت ضرورت گزینه هایی برای افزایش ظرفیت اضافی نیروی کار بدون فرآیندهای مناقصه ای طولانی مدت فراهم گردد. همینطور میتوان توافق هایی با فروشندگان ویژه که می توانند مهارت های تخصصی بیشتری عرضه کنند هم در این حوزه صورت داد. ۴- توسعه و انتشار سریع عرضه سریع محصولات نهایی باکیفیت بالا به روش های جدیدی همچون توسعه و انتشار سریع، آزمایش و استقرار خودکار و یادگیری تغییرات بوجود آمده نیاز دارد. اما اغلب چگونگی ترغیب تجارت به اتخاذ این روش ها یک چالش اساسی است و به سادگی امکان پذیر نیست. ۵- نوآوری سریع با پشتیبانی از خدمات پایدار تأمین سریع تقاضای غیرقابل پیشبینی به چندین فعال کننده در زمینه ایجاد تغییر در معماری و عملکرد فناوری اطلاعات متکی است. بدین منظور ابتدا خدمات پایدار و متناسب با هدف ایجاد می شوند و سپس بعنوان عناصر سازنده مورد استفاده قرار می گیرند (به عنوان مثال قیمت گذاری و داده های در ارتباط با مشتری). دوم این که فناوری اطلاعات این عناصر سازنده را بگونه ای که بتوان از آنها استفاده کرد، ترکیب می کند و سپس از راه یک وبسایت گسترده و سیستم عامل مستقر در موبایل، نوآوری های موفق را به سرعت در همه دستگاه ها، بازارها و مارک های تجاری گسترش می دهد. ۶- زیرساخت مقیاس پذیر مبتنی بر ابر بازاریابی سریع و تأمین تقاضای بیشتر مصرف کننده، احتیاج به عملیات زیرساختی مبتنی بر ابر دارد. ۷- داده های یکپارچه باکیفیت بالا فناوری های پیچیده مانند سیستم های پیشنهادی، به داده های باکیفیت بالا نیاز دارند. این داده ها در یک مجموعه واحد ادغام شده و به صورت یکپارچه توسط شرکت ها نگهداری می شوند. بدین منظور راه اندازی یک برنامه مشترک تجاری و فناوری اطلاعات لزوم دارد. این برنامه ارزش و اولویت داده ها را مشخص کرده و کیفیت آنها را اندازه گیری می کند و سپس اقدامات اصلاحی مورد نیاز را جهت کاهش ناخالصی داده ها و افزایش کیفیت آنها عرضه می دهد. بعنوان مثال، تحقیقات انجام شده در مورد یک بانک نشان داده که در نتیجه بهبود کیفیت داده ها ۸۰۰ میلیون دلار مزایای بالقوه به سرمایه آن بانک اضافه شده است. در واقع این افزایش سرمایه در نتیجه ایجاد یک برنامه مشترک بین عملیات فناوری اطلاعات و معرفی یک ساختار قیمت گذاری مبتنی بر خدمات است که به منظور ارتقا کیفیت داده ها، شرکت ها را به علت استفاده مداوم از داده های قدیمی جریمه می کند. ایجاد تحول در میزان سرعت بازآفرینی فناوری اطلاعات هر برنامه ای به منظور اختراع یا بازآفرینی مجدد فناوری اطلاعات، باید بتواند به سرعت مزایای حاصل از تغییر را در کسب و کارها ایجاد نماید. با این وجود، ایجاد تغییر سریع در کل عملکرد فناوری اطلاعات در اغلب سازمان ها با عنایت به میزان تغییرات مورد نیاز تقریباً غیر ممکن است. معمولا موفق ترین تحولات صورت گرفته به این شکل عمل می کنند که یک عملکرد جدید و پرسرعت را در کنار عملکرد قدیمی فناوری اطلاعات قرار می دهند. بر طبق این رویکرد، عملکرد جدید و پرسرعت فناوری اطلاعات ابتدا بر یک یا دو حوزه تجاری با ارزش تمرکز می کند. در واقع محدود کردن دامنه حوزه ها و اولویت بندی آنها این اجازه را می دهد تا فناوری اطلاعات طی ۱۸ ماه ابتدا برای این مناطق بازآفرینی شود و تاثیر خویش را کامل ایجاد نماید و سپس به بقیه حوزه ها و مناطق بسط پیدا کند. یکی از مؤسسات مالی انگلستان این رویکرد را در زمینه بانکداری آنلاین برای مشتریان خود اتخاذ نمود. این بانک ابتدا یک دفتر توسعه جدید با هدف جذب استعدادهای برتر فناوری اطلاعات طراحی و افتتاح نمود. پس از اینکه استعدادهای جدید با مهارت های لازم به این دفتر پیوستند، مؤسسه به سمت ایجاد یک تحول سریع حرکت کرد. درواقع ایجاد یک زیرساخت خدماتی پایدار جدید به فناوری اطلاعات اجازه می دهد تا سریعاً بتواند خصوصیت های جدیدی را در ارتباط با مشتریان ایجاد نماید و به تقاضاهای جدید پاسخ دهد. این مؤسسه پس از ۱۸ ماه این اقدامات و تحولات در عملکرد فناوری اطلاعات را در زمینه های دیگر هم شروع کرد. به منظور ایجاد تحولات سریع موفقیت آمیز سه اقدام مهم و زیربنایی لازم است. ۱- ترکیب ذهنیت راه اندازی با مسئولیت پذیری سازمانی ایجاد تغییرات سریع در بازآفرینی و عملکرد فناوری اطلاعات می تواند سازمان هایی را که از نوع قدیمی این فناوری استفاده می نمایند با چالش مواجه کند. بعنوان مثال، در یک شرکت اروپایی که فقدان یک حکمرانی و واحد پاسخگویی دقیق بود، پروژه هایی حیاتی که هم شامل عملکردهای جدید و هم قدیمی فناوری اطلاعات می شدند آغاز شدند و این مساله سبب ایجاد چالش ها و اختلالاتی شد و هر یک از عملکردها ادعا می کرد که دیگری مسئول مشکلاتی است که به وجود آمده است. بعنوان مثال برنامه های تلفن همراه در فروشگاه ها گرفتار مشکل شدند چونکه مسئولیت نگهداری آنها نامشخص بود و این مساله سبب کاهش تقاضای تجاری و ایجاد عقب ماندگی و تأخیر غیرمنتظره شد. ذهنیت و ایده راه اندازی عملکرد جدید با سرعت بالا در سازمان ها باید با طراحی ساختارهای پاسخگویی و مدیریتی دقیق همراه باشد. در واقع باید یک واحد پاسخگو بر هر دو عملکرد قدیم و جدید فناوری اطلاعات نظارت داشته باشد. در واقع عناصر مشترک بین عملکردهای قدیم و جدید مانند تخصیص بودجه باید به دقت طراحی شوند. باآنکه عملکرد جدید و پرسرعت یک ذهنیت نوپا را به ارمغان می آورد اما احتیاج به یک حاکمیت سازمانی قوی با بررسی و توازن مناسب در مورد مدیریت تقاضا، معماری و مدیریت انتشار دارد. ۲- ایجاد تعادل در سبد فناوری اطلاعات عملکرد جدید با سرعت بالا سبب افزایش سریع در منافع تجاری می شود اما تنها می تواند در شروع بر یک یا دو حوزه تجاری متمرکز شود. مدیران ارشد اطلاعاتی باید به منظور افزایش هرچه بیشتر منافع تجاری پروژه های پیچیده تری را در سایر زمینه های تجاری مانند ایجاد تغییرات در سیستم های پشتیبانی اصلی مانند مدلهای جدید قیمت گذاری در دست اجرا درآورند. ۳- فناوری اطلاعات باید جز اولویت های اصلی مشاغل قرار گیرد مدیرعامل و کل تیم اجرایی باید بازآفرینی مجدد فناوری اطلاعات را در اولویت اصلی کسب و کار قرار دهند. با عنایت به این که دیجیتالی سازی در کنار مزایای خود صدمه ها و خطرات احتمالی هم دارد، ضروریست که آنها کل برنامه را تحت نظر داشته باشند. مهم تر از همه، مدیران اطلاعات باید با تهیه نقشه راه که از ابتدا ارزش و نتایج نهایی برنامه را عرضه می دهد، از حمایت اولیه رهبران تجاری برخوردار شوند. اگر این اتفاق نیفتد رهبران تجاری امکان دارد بعدها و طی مراحل برنامه به علت ایجاد تأخیرات و هزینه های احتمالی تغییر مسیر بدهند و برنامه را رد کنند. خیلی از مقامات فعلی که در دنیای دیجیتال رقابت می کنند، اغلب خواسته های بی سابقه ای را در مورد ایجاد تغییرات سریع در عملکرد فناوری اطلاعات مطرح می کنند. اتخاذ رویکرد ایجاد سرعت می تواند فناوری اطلاعات را به یک منبع مزیت رقابتی تبدیل کند اما این امر مستلزم آن است که مدیران ارشد تحول را در اولویت خود قرار دهند. این مساله سبب می شود شرکتهای سنتی برای رقابت با مهاجمان دیجیتال در موقعیت بهتری قرار گیرند و یافته ها نشان داده است که خیلی از آنها روند طولانی بازآفرینی فناوری اطلاعات را شروع کرده اند.


منبع:

1400/05/26
21:12:28
5.0 / 5
544
تگهای خبر: آنلاین , ارتباطات , بازار , بانك
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است