Sibex سیبکس

آمارهایی درباره ۳۶ میلیون گیمر ایرانی

آمارهایی درباره ۳۶ میلیون گیمر ایرانی به گزارش سیبکس کرونا یکی از ویروس هایی بود که توانست سبک زندگی خیلی از مردم جهان را عوض کند و سبب شد خیلی از مردم در خانه ها بمانند و از حضور در اجتماعات اجتناب کنند. شاید همین اتفاق سبب شده که تعداد گیمرها روز به روز افزایش پیدا کند و حالا به نزدیک ۳۶.۴ میلیون نفر برسد که یعنی حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشورمان به سمت بازی های دیجیتال گرایش پیدا کرده اند. البته رشد آمار گیمرها تنها مختص کشورمان نیست به صورتی که آمارها از رشد قابل توجه دانلود بازی های موبایلی، خرید کنسول های بازی و رشد ترافیک VOD ها در جهان حکایت دارد.



به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، روزنامه «خراسان» با این مقدمه نوشت: در این گزارش درباره آمارهای تعجب آور از گیمرهای ایرانی و گردش مالی بازار بازی های کامپیوتری، کنسولی و... نوشته ایم.

رشد ۷۰ درصدی دانلود بازی های موبایلی

گزارش یکی از فروشگاه های ایرانی دانلود اپلیکیشن از آن حکایت می کند که طی ۶ ماه اول سال جاری بازی های موبایلی با رشدی معادل حدود ۷۰ درصد در صدر علایق مردم به بازی های دیجیتال قرار گرفته است. همینطور آمارها نشان داده است که تنها از اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین بازی های موبایلی ۱۰۷ میلیون بار دانلود یا به روزرسانی شده اند. در این میان ۳ نوع بازی های استراتژی با ۵۳ درصد رشد، بازی های خانوادگی با ۴۱ درصد و بازی های ماجرایی با ۳۷ درصد، بیشترین رشد دانلود یا به روزرسانی را داشته اند. دلیل آمار بالای بازی های موبایلی در مقایسه با بازی های کنسولی و کامپیوتری این است که کنسول های بازی احتیاج به صرف هزینه برای خرید دارند و همینطور سرگرم شدن با بازی های موبایلی حدودا در همه مکان ها (خانه، خودرو و...) امکان پذیر است.

این در حالی است که کل دنیا در سال ۲۰۲۰ با افزایش دانلود بازی های موبایلی همراه بوده است.

گردش مالی بازی های کامپیوتر ای

گردش مالی بازی ها در پلت فرم های کنسول بازی، کامپیوتر و موبایل در سال ۲۰۲۰ بیشتر از ۱۸۰ میلیارد دلار در جهان بوده که ۷۲ میلیارد آن تنها به بازی های موبایلی اختصاص داشته است و گفته می شود بنا بر پیشبینی ها این رقم در سال ۲۰۲۳ به بیشتر از ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد. این رقم در کشور ما برای بازی در پلت فرم های مختلف به بیشتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تا آخر سال خواهد رسید که نسبت به سال ۱۳۹۷ که وزیر ارشاد گردش مالی بازی های کامپیوتری را در کشور ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام نموده بود رشد چشم گیری داشته است.

گروه سنی، تعداد و جنسیت گیمرها

چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در دیدار با مدیران بنیاد بازی های کامپیوتری اظهار داشته بود: مطالعات آماری نشان داده است که گروه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال به صورت میانگین، ۲۰ ساعت در هفته از بازی های کامپیوتری و موبایلی استفاده می نمایند. البته گروه سنی بازی ها شامل دوره سنی بزرگسال حتی ۶۰ سال به بالا هم می شود.

سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم به خبرنگار ما اظهار داشت: «به صورت تخمینی می توان گفت هزینه کرد بازیکنان ایرانی برای بازی به صورت متوسط تا آخر سال ۱۳۹۹ به بیشتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان و یک سال بعد به ۱۹۰۰ میلیارد تومان می رسد. این در شرایطی است که این عدد در سال ۱۴۰۱ به بیشتر از ۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

پژمان تعداد گیمرهای بازی های موبایلی را ۳۱ میلیون نفر اعلام نمود که با اضافه کردن گیمرهای پلت فرم های دیگر مثل کنسول های بازی و بازی های کامپیوتری این رقم به ۳۶.۴ میلیون نفر می رسد که پیشبینی می شود تا آخر سال ۱۴۰۱، به ۶/ ۴۱ میلیون نفر هم برسد.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، متوسط سن گیمرهای ایرانی ۲۲ سال است و ترکیب جنسیتی بازیکنان هم نشان داده است همچنان بازیکنان مرد، سهم بیشتری در بازی های کامپیوتری دارند و سهم بازیکنان مرد در سال ۱۳۹۹ و سالهای آینده همچنان بیشتر خواهد بود. برپایه تخمین ها، ۶۷ درصد بازیکنان در سال ۱۳۹۹ مردان و ۳۳ درصد زنان خواهند بود. این رقم برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به نسبت ۶۸ درصد مرد در مقابل ۳۲ درصد زن پیشبینی شده است.

سهم کم بازی سازان ایرانی از بازار بازی ها

بر اساس برآوردهای پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سال ۱۳۹۸ بازیکنان بازی های موبایلی ۲۹۰ میلیارد تومان در این عرصه هزینه کرده اند که شامل خرید بازی ها، انواع پرداخت های درون برنامه ای و هزینه نصب بازی می شود که از این مبلغ تنها ۸۰ میلیارد تومان سهم بازی های موبایلی بومی بوده و مابقی آن در اختیار بازی سازان خارجی قرار گرفته است. این آمار نشان داده است کمتر از ۲۸ درصد از درآمد بازی های موبایلی در اختیار بازی سازان ایرانی قرار گرفته و همچنان بازار در اختیار بازی های خارجی است. البته در حوزه بازی های کنسولی و کامپیوتری سهم ایران از بازار اندک است که برخی کارشناسان دلیل آنرا وجود بازی های ارزانقیمت خارجی که به علت رعایت نشدن قانون کپی رایت به قیمت های ارزان عرضه می شوند، دانسته اند. با این وجود معاون پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اعلام نمود: با عنایت به تلاش هایی که استودیوهای بازی سازی در این عرصه کرده اند، با فراهم شدن شرایط برای ساخت این بازی ها، با آینده روشنی برای بازی های کامپیوتری و کنسولی ایرانی مواجه خواهیم شد.

با این حال نگاهی به آمارها نشان داده است از بازار ۱۵۰۰ میلیاردی بازی ها در کشورمان سهم سازندگان ایرانی در بازی های موبایلی ۸۰ میلیارد تومان، بازی های کامپیوتری ۲۱ میلیارد تومان و در بازی های کنسولی ۹ میلیارد تومان بوده است که نسبت به میزان گردش مالی بازی ها ی یارانه ای سهم اندکی است. البته معاون پژوهش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری می گوید که هرچند سهم بازی سازهای ایرانی از این بازار کم است ولی رشد قابل توجهی دارد و حدودا سالانه ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.





منبع:

1399/11/27
21:16:00
0.0 / 5
304
تگهای خبر: اپل , اپلیكیشن , بازار , دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است