Sibex سیبکس
رگولاتوری اعلام كرد؛

بررسی تغییر نرخ مكالمات موبایل و پیامك

بررسی تغییر نرخ مكالمات موبایل و پیامك به گزارش سیبكس معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: بررسی تغییر قیمت مكالمات موبایل و پیامك در دستور كار برای ارائه به كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد و اگر لازم باشد قیمت این دو آیتم را تغییر خواهیم داد.


به گزارش سیبکس به نقل از وزارت ارتباطات، حسین فلاح جوشقانی در مورد افزایش قیمت بسته های اینترنت دو اپراتور عمده بازار و برنامه های نظارتی رگولاتوری دراین زمینه توضیح داد و اظهار داشت: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل کردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند تا راه تعامل باز شود. مردم دو برابر پول اینترنت می دهند وی اظهار داشت: هر دو اپراتور به صورت هماهنگ بسته های پرمخاطب خودرا از کانال هایی که خرید مردم بیشتر از آنها انجام می شود خارج کرده اند و این یعنی بازار را به سمتی برده اند که مشترک مجبور شود تا نیازش را برمبنای بسته های موجود با قیمت خیلی بالاتر تامین کند. این کار مصداق گران فروشی است و اگر معادل سازی نماییم متوجه می شویم که مردم باید بیش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر این، بسته هایی که جذابیت داشته اند مثل بسته های یک، دو و سه ماهه که موجب مدیریت مصرف می شد حذف شده اند. معاون وزیر ارتباطات با اعلان اینکه اپراتورها برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در قالب مصوبات را باید به تائید سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برساند، اظهار داشت: اپراتورها حتی محدودیت در بسته ها را هم باید به تائید سازمان تنظیم برسانند ولی این اتفاق نیفتاده است. وی ادامه داد: اپراتورها ظاهر را درست کرده اند یعنی در صورتیکه گران فروشی اتفاق افتاده، بسته های بلندمدتی که مردم برای خرید آنها تمایل بیشتری داشته اند را حذف کرده اند تا مردم بسته های گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتورها شفاف نیست و دقیقاً مصداق این است که چون ۹۵ درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمده ایم پس همینه که هست! و این عملاً یک نوع رفتار انحصارگرایانه است. اپراتورها یک ماه پیش درخواست افزایش قیمت اینترنت را داشتند وی با اعلان اینکه اپراتورها حدود یک ماه پیش درخواست افرایش قیمت و تغییر بسته را عرضه کرده بودند، اظهار داشت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صراحت با افزایش قیمت ها مخالفت کرده بود و این نشان میدهد که اپراتورها می دانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری مراجعه کنند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خودرا نگرفته اند به صورت غیرقانونی اقدام نموده اند. از جانب دیگر ما گزارش هایی داریم که این کار حتی مورد تائید هیئت مدیره آنها هم نبوده است. رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به اخطار پروانه ای به اپراتورها که موظف به برگرداندن قیمت و نوع بسته ها به شرایط قبل در مهلت ۱۰ روزه هستند، اظهار داشت: اپراتورها بعد از تکمیل اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از میزان خسارت به مشترکان باید آنرا بطور کامل جبران کنند و بسته ها را به حالت قبل برگردانند و هر چه زودتر قیمت ها را به حالت سابق برگردانند به نفع آنها است. جریمه نقدی ۲ میلیارد تومانی در انتظار ۲ اپراتور وی افزود: اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنها است و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازات های دیگری مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجرا خواهد بود. فلاح جوشقانی با اشاره به استدلال اپراتورها که تغییرات در بسته ها را برای پشتیبانی از تولید محتوا و ترافیک داخلی می دانند، اظهار داشت: اپراتورها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کرده اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند. رئیس رگولاتوری اظهار نمود: اینکه اپراتورها تصور می کنند با گران کردن ترافیک بین الملل، مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی می روند اشتباه محض است؛ کما اینکه قبلاً در مورد ارزش افزوده آنرا تجربه کرده ایم و نتیجه ای هم در برنداشت. وی ادامه داد: اگر اپراتورها به صورت شفاف در مورد دلیلهای این تغییرات صحبت کنند می توان با آنها مذاکره کرد و بعد از بررسی به نتیجه و راهکار رسید؛ ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و به صورت هماهنگ این کار را بکنند اصلاً قابل پذیرش نمی باشد. تعلیق پروانه اپراتورها در صورت استمرار تخلف رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه علاوه بر جریمه نقدی اپراتورها می توان از شیوه های دیگری نیز استفاده کرد، اظهار داشت: در طول مدت پروانه می توان تجدیدنظر کرد چونکه در پروانه اپراتورها مصادیق کاهش مدت پروانه و تعلیق آن ذکر شده که یکی از دلیلهای تعلیق پروانه استمرار بر تخلف است. وی با اعلان اینکه اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد می توان از شیوه های دیگری نیز آنها را محدود کرد، اشاره کرد: دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتورها باز است ولی ما استفاده از این شیوه ها را هم اکنون مصلحت نمی دانیم. فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه این تخلف اپراتورها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و پای مصرف کننده در بین است، اظهار داشت: ما تخلف را به سازمان تعزیرات و سازمان پشتیبانی از مصرف کننده اطلاع داده ایم و هرگونه مستنداتی لازم داشته باشند در اختیار آنها قرار می دهیم. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اضافه کرد: تنها شرط ما برای مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بسته ها به حالت قبل است و بعد از آن راه برای گفتگو باز می شود و اگر بخواهند به رفتار تخلف آمیزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند، امکان پذیر نیست. افزایش مصرف اینترنت برای اپراتورها سود نداشت معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تا قبل از کرونا بطور میانگین ۳۰ درصد بسته های مشترکان در مدت زمان تعیین شده به انتها نمی رسید و برمبنای میزان مصرف نرخ مؤثری برای اپراتورها به وجود می آمد، اشاره کرد: در روزهای کرونا تمام بسته های مشترکان مصرف می شد و در این حالت سایر هزینه ها مانند پهنای باند هم برای اپراتورها بالا رفت و در عین حال درآمد اپراتورها افزایش پیدا نکرد و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتورها به دست نیامده است. وی ادامه داد: رگولاتوری با این شرایط به دنبال کمک به اپراتورها بود ولی باید این را هم در نظر داشت که باتوجه به شرایط کرونا و نیاز مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش ترددها، اپراتورها نمی توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته ها را به قیمت بالاتر بخرند. چون این شیوه نارضایتی عمومی به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد. فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه رگولاتوری افزایش هزینه های اپراتورها را تائید می کند و راه های زیادی برای کمک به اپراتورها برای کاهش هزینه ها وجود دارد، اظهار داشت: اپراتورها می توانند هزینه ها و درآمدهای خودرا به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کنند، ما هم در صدد کمک به آنها بر می آمدیم برای مثال یکی از راهکارهایی که ما به آنها ارائه می دادیم کاهش قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت بود. وی یکی از راه های کاهش هزینه اپراتورها را استفاده اشتراکی از سایت های BTS اعلام نمود و اضافه کرد: اگر این اشتراک صورت گیرد هزینه اپراتورها به مقدار زیادی کاسته می شود. اینکه اپراتورها هرجایی کم بیاورند روی قیمت ها تغییر ایجاد کنند راهکار درستی نیست، ضمن اینکه رگولاتوری هم شرایط امروز را با دو سال پیش یکی نمی داند و تنگناهای اپراتورها را درک می کند. بررسی تغییر قیمت مکالمات موبایل و پیامک فلاح جوشقانی با اشاره به جلسه سازمان تنظیم مقررات جهت بررسی قیمت پیامک و مکالمه اظهار داشت: برگزاری این جلسه با افزایش قیمت بسته های اپراتورها هم زمان شد و رگولاتوری می خواهد این مساله را بررسی و گزارش آنرا به کمیسیون مربوطه عرضه نماید و اگر لازم باشد در قیمت این دو آیتم هم تغییر خواهیم داد. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اشاره کرد: برمبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی هزینه ICT در سبد خانوار باید ۵ درصد شود که شاخص اقتصادی برای مصرف کننده است. اگر بخواهیم این شاخص را تعیین نماییم باید اگر در جایی افزایش تعرفه است، در جای دیگر هزینه را کاهش بدهیم تا سبد خانوار تغییر نکند.


منبع:

1399/04/22
14:55:40
5.0 / 5
2541
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , بازار , خدمات
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است