یك كارشناس: پیام رسان های داخلی ظرفیت ۴۰ میلیون كاربر را ندارند سیبكس: یك كارشناس، تلگرام را پیام رسانی با قابلیت های زیاد دانست كه شاید از رقبای خود بهتر باشد اما در ایران به پلتفرم اطلاع رسانی تبدیل گشته و مردم را سطحی كرده است. مسعود یوسف نژاد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به تاثیر فیلترینگ تلگرام بر كسب وكارها اظهار نمود: تلگرام برای كمك به كسب وكارها یك ابزار بود اما این طور نبوده كه مركز اصلی درآمد كسب وكارها یا ابزار اصلی درآمدشان باشد. برخی از كانال های محتوایی از طریق تبلیغات تلگرامی درآمد كسب می كردند و یا بعضی از خبرگزاری ها و رسانه ها از آنجا محتوا تولید می كردند كه با فیلترینگ تحت تاثیر قرار می گیرند اما این طور نبوده كه تجارت كسب وكارهای جدی و بزرگ بر پایه تلگرام بنا شده باشد. وی با اشاره به اینكه تعداد محدودی از كسب وكارها هستند كه كلا بر پایه پلتفرم تلگرام بنا شده اند، اضافه كرد: نمی توان آمار دقیقی از كسب وكارهای مبتنی بر تلگرام عرضه داد. بیشتر كسب وكارهای كوچك و خرد این خصوصیت را داشتند كه در دنیای كنونی هم استارت آپ های زیادی هستند كه همین سرویس های مختلف تلگرام را به آنها بدهند تا بتوانند كسب وكار كوچك خویش را شكل دهند. البته بیشتر این كسب وكارها برروی اینستاگرام هم فعال بودند كه با رفع فیلتر اینستاگرام شرایطشان به حالت عادی بازگشت. در هیچ جای دنیا پیام رسان خارجی غالب نیستاین كارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به ادامه فیلترینگ تلگرام اظهار نمود: مشكل اصلی این است كه ابتدا یك ابزار وارد ایران می شود، جا باز می كند و به عادت و فرهنگ روزمره تبدیل می گردد و بعد به این فكر می نماییم كه استفاده از آن خوب یا بد است. مسلماً فیلترینگ روش خوبی نیست اما هیچ جای دنیا اینطور نیست كه یك پیام رسان خارجی در یك كشور غالب شود. بلكه پیام رسان های بومی در كشورها هستند كه به صورت عرفی فعالیت می نمایند. یوسف نژاد ادامه داد: اگر دولتی از توییتر بخواهد اطلاعاتی را بررسی كند كه احیانا مشكل تروریستی دارد، این شركت اطلاعات آن شخص را در اختیار قرار می دهد. حق هر دولت می باشد كه بخواهد به علت مسائل امنیتی اطلاعات را بگیرد و دولت ها از شركت هایی مثل گوگل، مایكروسافت و فیس بوك این درخواست را كرده و آنها موظفند با بررسی اطلاعات و در صورتی مخالف مسائل امنیتی بود، اطلاعات را در اختیار سازمان ها قرار دهد. وی درباره احتمال جایگزینی پیام رسان های داخلی با تلگرام اظهار نمود: با فیلتر تلگرام هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و هیچ یك از پیام رسان های داخلی این ظرفیت را ندارند كه بتوانند از ۴۰ میلیون كاربر پشتیبانی كنند. این پیام رسان ها باگ دارند، ممكن است روی اندروید یا IOS كار نكنند، نسخه دسكتاپ و كانال نداشته باشند؛ ازاین رو اصلا ظرفیت جایگزینی را ندارند. در صورتی كه وقتی ما تلگرام را فیلتر می نماییم باید به فكر جایگزین آن باشیم. ما گذاشتیم تلگرام به جایی برسد كه نتوانیم تحمل نماییم و آن را فیلتر كردیم و حالا می گوییم پیام رسان های داخلی جایگزین شوند در صورتی كه آنها نمی توانند تمام نیاز مردم را پاسخ گویند. باید از ابتدا عواقب استفاده از تلگرام را بررسی می كردیماین كارشناس اظهار نمود: اینكه چرا تلگرام باید سرویسی تماما مجانی و با آن كیفیت به ما ارائه دهد، اینكه اطلاعات كشور چرا باید در تلگرام باشد و آیا اصلا این پیام رسان به سیاست های ما می خورد و با كشور ما همكاری می كند؟ مواردی است كه باید از ابتدا به آنها فكر می كردیم. در صورتی كه ما ابتدا از یك ابزار استفاده می نماییم و بعد به بررسی آن می پردازیم. اگر می دانستیم تلگرام نمی خواهد با دولت ما همكاری كند و این مورد برای ما اهمیت داشت باید از ابتدا به آن فكر می كردیم و جوانب مختلف را بررسی می كردیم. یوسف نژاد با اشاره به اینكه روند جایگزینی پیام رسان ها با فیلتر یك پیام مانند وایبر، وی چت و واتس اپ در حال تكرار است، اضافه كرد: آمار و ارقام نشان داده است مردم از پیام رسان داخلی استفاده نمی كنند و با فیلتر یك نرم افزار خارجی سراغ یك نرم افزار دیگر می روند. با این حال هنوز هم دولت برنامه ای ندارد كه مردم با فیلتر تلگرام كجا بروند. اینكه یك سرویس بخواهد ۴۰ میلیون كاربر را پوشش دهد، از بعد فنی یا امكانات كار آسانی نیست. این كار یك پروژه ملی بوده و هم اكنون سرویس های ما نمی توانند این كار را انجام دهند. وی ادامه داد: با فیلتر تلگرام برخی سراغ پیام رسان های داخلی رفتند و آنها می گویند ما می خواهیم سرویس خویش را توسعه دهیم. در صورتی كه حالا زمان این كار نیست. وقتی این شانس را به شما دادند كه سهم بازار كاربر را بگیرید، وقت توسعه و حل ایراد و تقویت سرور نیست. پیش از این باید آمادگی تولید می كردید. جامعه ما یك پیام رسان می خواهد اما زمانی كه وایبر فیلتر شد، نیازهای مردم با الان فرق می كرد. آن زمان پیام رسان عموما جنبه پیام رسانی داشت اما اكنون تلگرام صرفا یك پلتفرم اطلاع رسانی شده كه این مورد فاجعه است. این كارشناس با اشاره به دلایل مردم برای عدم استفاده از پیام رسان های داخلی عنوان كرد: برای برخی مهم نیست كه پیام رسان داخلی یا خارجی باشد اما مردم غالبا به پیام رسان های داخلی اعتماد نمی كنند. نحوه برخورد ما طوری بوده كه با فیلتر پیام رسان های خارجی به این دلیل اینكه به محتوای آنها دسترسی نداشتیم، این حساسیت را برای آنها تولید كردیم و سبب شدیم حتی اگر یك پیام رسان خوب داخلی هم داشته باشیم مردم از آن استفاده نكنند. یوسف نژاد تصریح كرد: تلگرام قابلیت های خوبی دارد و شاید از بعد امكانات از تمامی پیام رسان ها بهتر باشد اما اكنون تبدیل به پلتفرم اطلاع رسانی شده و مردم ما را سطحی كرده است. این پیام رسان فرهنگ ما در استفاده از اینترنت و اطلاع رسانی را عوض كرده و سبب شده مرز بین خبر واقعی و شایعه از بین برود و این مورد اتفاق خوبی نیست. 1396/10/21 20:03:41 5.0 / 5 5199 تگهای خبر: توسعه , فیلترینگ , كاربر , وب این مطلب سیبکس را پسندیدید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط طرح جامع کارآموزی توسط ایرانسل لبز ربات کوچکی که رکورد سوسک های واقعی را در سرعت شکست نوار مغزی با خالکوبی حسگرها روی سر! راه حل های مدرن برای سازماندهی فضاهای انبار و فروشگاه نظرات بینندگان در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۲ بعلاوه ۵