Sibex سیبکس

شور شدن خدمات الكترونیكی دولتی با چند آشپز!

شور شدن خدمات الكترونیكی دولتی با چند آشپز! به گزارش سیبكس اگر هر یك از دستگاه ها بخواهند برای عرضه خدمات الكترونیكی خود روش جداگانه ای را در نظر بگیرند، شاید نتوان مفهوم دولت الكترونیكی كه نیازمند یكپارچگی است را به درستی اجرا كرد.


به گزارش سیبكس به نقل از ایسنا، دولت الكترونیكی پدیده ای نوظهور نیست و درواقع با ظهور و بروز اینترنت، اتصال دستگاه های دولتی و سازمانی از راه شبكه ای كه بتواند اطلاعات لازم را به صورت منسجم در اختیار كاربران قرار دهد، مورد توجه مسؤولان بوده است؛ اما یكی از مهم ترین نیازمندی های به بار نشستن خدمات الكترونیكی، هماهنگی دستگاه های دولتی برای اتصال به یك سیستم یكپارچه است.
درواقع این كه هر یك از دستگاه ها به صورت جداگانه بخواهند اطلاعات خویش را به صورت انحصاری درون خود نگه دارند، نمی توان در راستای انتشار آزاد اطلاعات گام برداشت، چونكه این اطلاعات و داده ها، ملی است و باید در جهت منافع ملی مورد استفاده قرار بگیرد. طبق اعلام آخرین ارزیابی خدمات الكترونیكی دستگاه های اجرایی، یكپارچگی خدمات در دستگاه های دولتی ۵۰.۱۹ درصد بوده است كه این عدد نشان داده است هنوز نیمی از خدمات حتی اگر به صورت الكترونیكی عرضه شوند، هنوز یكپارچه نیستند.
روش های مختلف دستگاه ها برای حذف قبوض
یكی از قدم هایی كه دولت می تواند در جهت الكترونیكی شدن بردارد، حذف قبوض كاغذی است، همچنان كه اواخر پاییز سال گذشته، محمدجواد آذری جهرمی- وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات- از صرفه جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض كاغذی آب، برق، گاز و تلفن اطلاع داد و عنوان نمود ظرفیت كامل دولت الكترونیكی فراهم است كه تمام این قبوض را به صورت الكترونیكی صادر كند.
این در شرایطی است كه به نظر می آید وزارتخانه ای مانند وزارت نیرو، روش خویش را برای حذف قبوض كاغذی در پیش گرفته است، بدین ترتیب كه مشترك برای دریافت اطلاعات قبض برق صورت پیامكی، باید شماره شناسه خویش را به همراه ستاره یك (۱*) به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامك كند.
در این راستا رضا باقری اصل - دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- با بیان این كه هم اكنون با داشتن دولت همراه، برخی دستگاه ها، مردم را برای دریافت خدمات به نرم افزارهای مختلف ارجاع می دهند، اظهار داشت: برای مثال وزیر نیرو، برای دریافت قبض الكترونیكی مردم را به استفاده از یك نوع اپلیكیشن ارجاع می دهد، در حالیكه با دولت همراه به راحتی همه این امكانات قابل اجراست.
حالا در شرایطی كه طبق ادعای مسؤولان وزارت ارتباطات، همه زیرساخت های لازم برای یك پارچه سازی خدمات و فرآیندها بوجود آمده است، این سوال وجود داردكه چرا باز هم علاقه ای به یكپارچه شدن نیست و آیا این مورد می تواند نشان دهنده ی این مورد باشد كه هنوز عزم جزمی برای یكپارچه سازی وجود ندارد؟ این در شرایطی است كه زیرساخت های دولت الكترونیكی در كشور فراهم شده و باید خدمات یكپارچه به مردم عرضه شود تا مردم با كمترین هزینه و بیش ترین سرعت بهترین خدمت را دریافت نمایند.



1398/03/29
14:54:16
5.0 / 5
3736
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است