Sibex سیبکس

موشک هایپرسونیک جدید چین در دل آسمان تغییر شکل می دهد

موشک هایپرسونیک جدید چین در دل آسمان تغییر شکل می دهد سیبکس: چین ادعا می کند موشک جدیدش با بال های جمع شونده می تواند در سرعت های هایپرسونیک شکل خودرا تغییر دهد.


به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، چین از یک وسیله نقلیه پرنده هایپرسونیک «تغییرشکل دهنده» با بال های جمع شونده و کنترل لحظه ای شکل رونمایی کرده است.
به نقل از آی ای، گزارش ها از آن حکایت می کند که دانشمندان چینی نمونه اولیه ی جدیدی از یک موشک هایپرسونیک ساخته اند که می تواند با سرعتی بیشتر از ۵ ماخ (۶۱۷۴ کیلومتر بر ساعت) پرواز کند. بر اساس گزارش ها، این موشک جدید قادر می باشد در میانه ی پرواز شکل خویش را تغییر دهد.
قابلیت های تغییرشکل شامل بال هایی است که می توانند جمع شوند و بدین ترتیب وسیله را باریک تر و فشرده تر کنند. این خصوصیت سبب کاهش مقاومت هوا و بنابراین افزایش سرعت می شود. هنگامی که بال ها باز می شوند، نیرو و قابلیت مانور بیشتری ایجاد می کنند و بوسیله اجازه می دهند آسان تر بچرخد یا سر بخورد. افزون بر این، در حالت باز بودن بال ها، موشک هایپرسونیک می تواند با چابکی بیشتری مانور دهد.
به نقل از کارشناسان، این میزان از انعطاف پذیری به عنوان «جام مقدس» فناوری در عرصه هایپرسونیک شناخته می شود، چونکه بیشتر وسایل هایپرسونیک مجبورند تنها یک شکل مناسب را انتخاب کنند و یا برای سرعت بهینه باشند یا برای کنترل، نه هر دو.
این وسیله ی تغییرشکل دهنده توسط گروه پروفسور «وانگ پنگ» در دانشگاه ملی فناوری دفاعی (NUDT) توسعه یافته است که نهادی بزرگ و تحت مدیریت ارتش چین است.
مقاله ی مربوط به این پروژه انتشار یافته و صرفاً نظری نیست چونکه گروه تحقیقاتی آزمایش های «سخت افزار در حلقه ی شبیه سازی» (Hardware-in-the-loop) را هم انجام داده است.
آزمایش های سخت افزار در حلقه ی شبیه سازی به این معناست که سیستم کنترل (یعنی «مغز» پرنده) به سخت افزارها و سنسورهای واقعی متصل است و در شبیه سازی شرایط پرواز اجرا می شود. این نشان میدهد که سیستم در لحظه و با اجزای فیزیکی کار می کند، نه فقط در مدلهای کامپیوتری.
این تکنولوژی جدید می تواند دستاوردهای مهمی در عرصه ی نظامی هم داشته باشد. چین پیشتر موشک کروز هایپرسونیک «CJ-۱۰۰۰» را معرفی کرده بود که مدعی است قادر می باشد اهداف متحرک حتی هواپیماها یا کشتی ها را از هزاران کیلومتر دورتر مورد برخورد قرار دهد.
این مورد پیشتر از نظر بیشتر کارشناسان نا ممکن دانسته می شد، چونکه پرواز هایپرسونیک معمولاً میان سرعت و قابلیت مانور یکی را فدای دیگری می کند. از نظر تئوری، مفهوم بال های تغییرشکل دهنده می تواند برای چین امکانات جدیدی در قابلیتهای هایپرسونیکش فراهم آورد.
نخستین مزیت این است که چنین وسیله ای می تواند در حالت بال های جمع شده با سرعت زیاد به ناحیه ی هدف برسد. سپس با اندکی باز کردن بال ها، بتواند مسیر خویش را تغییر دهد، شیرجه بزند یا جهتش را عوض کند؛ امری که رهگیری یا پیش بینی مسیر آنرا بسیار دشوار می سازد.
اگر ادعاهای مربوط به این وسیله ی هایپرسونیک درست باشد، چین برتری بزرگی در نفوذ به سامانه های دفاعی یا هدف قرار دادن اهداف متحرک و باارزش مانند ناوهای هواپیمابر یا هواپیماهای رادارگریز به دست خواهد آورد.
در عین حال، این فناوری بی چالش نیست. پرواز با سرعتی بیشتر از ۵ ماخ یعنی قرار گرفتن در دمایی بیشتر از ۳۶۳۲ درجه ی فارنهایت (۲۰۰۰ درجه ی سانتی گراد) که دمایی است که برای نرم کردن فلز و یونیزه کردن هوا کافی است.
این وسیله همینطور باید نیروهای آیرودینامیکی عظیمی را تحمل کند، به این معنا که هر بخش متحرک می تواند نقطه ای برای خرابی احتمالی باشد. و در این حالت، با افزودن بال های متحرک، پیچیدگی بیشتر می شود.
هر تغییر در موقعیت بال ها، آیرودینامیک موشک را تغییر می دهد که به نوبه ی خود بر نیروهای واردشده و کنترل آن تأثیر می گذارد. گروه تحقیقاتی توضیح می دهد که این بدان معناست که موتورهای محرک باید بال ها را بی درنگ و بدون لرزش جابه جا کنند.

کاربردهای فراتر از نظامی

بنابراین، الگوریتم کنترل باید فوق العاده کارآمد باشد تا بتواند بدون نیاز به توان محاسباتی زیاد، تصمیم های آنی و پایدار گرفت. گروه وانگ ادعا می کند که با بهره گیری از الگوریتمی جدید متشکل از چند نوآوری این مشکل را حل کرده است.
فراتر از کاربردهای نظامی، این فناوری می تواند مزایای زیادی برای صنایع دیگر داشته باشد از پروازهای تجاری گرفته تا حمل و نقل بار.
در مورد پروازهای تجاری، زمان سفرهای بین قاره ای می تواند از ۱۰ تا ۱۲ ساعت به تنها یک تا دو ساعت کاهش پیدا کند. به همین ترتیب، امکان انتقال سریع بار در سراسر قاره ها هم فراهم می شود.
اگر خبر این تکنولوژی جدید صحت داشته باشد، می تواند یکی از بزرگ ترین جهش ها در فناوری هایپرسونیک از زمان آغاز این حوزه محسوب شود و نشانه ای از آن باشد که چین درحال ورود به قلمرویی است که هنوز خیلی از کشورها حتی در برنامه های فوق محرمانه شان به آن دست نیافته اند.

حرف آخر اینکه قابلیت های تغییرشکل شامل بال هایی است که می توانند جمع شوند و بدین ترتیب وسیله را باریک تر و فشرده تر کنند. پرواز با سرعتی بیشتر از ۵ ماخ یعنی قرار گرفتن در دمایی بیشتر از ۳۶۳۲ درجه ی فارنهایت (۲۰۰۰ درجه ی سانتی گراد) که دمایی است که برای نرم کردن فلز و یونیزه کردن هوا کافی است. در مورد پروازهای تجاری، زمان سفرهای بین قاره ای می تواند از ۱۰ تا ۱۲ ساعت به تنها یک تا دو ساعت کاهش پیدا کند.


منبع:

1404/08/12
11:10:31
5.0 / 5
12
تگهای خبر: تكنولوژی , توسعه , سخت افزار , سفر
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است : 1396-1404
سیبکس، دنیای اپل در دستان شما - سیبکس، انتخاب هوشمندانه ترین ها