Sibex سیبکس

تکلیف دستگاه های دولتی برای ارائه خدمات الکترونیکی روشن شد

تکلیف دستگاه های دولتی برای ارائه خدمات الکترونیکی روشن شد سیبکس: برمبنای قانون بودجه سال 1402 دستگاه های اجرائی موظفند تا پایان دی ماه، 20 درصد خدمات خودرا بدون گرفتن هرگونه مدرکی از مردم و بدون دخالت عوامل انسانی ارائه دهند.



به گزارش سیبکس به نقل از ایسنا، ایجاد دولت هوشمند همچون اهداف مهم دولت سیزدهم است؛ در امتداد ارائه خدمات دولت بصورت هوشمند، این دولت قدمهای بلندی برداشته و آنرا به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل کرد. برمبنای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه دستگاه های اجرائی کشور که دارای خدمات عمومی هستند مکلف شدند که سه فعالیت انجام دهند؛ اول این که پنجره واحد خدمات هوشمند خودرا راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه های گوناگون آنها اجتناب کنند، دوم حداقل یک سوم از خدمات پرکاربرد خودرا بصورت هوشمند بوسیله پنجره واحد خود عرضه کنند و سوم پنجره خدمات خودرا به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» متصل کنند؛ البته دستگاهها دو تکلیف اول را باید تا پایان شهریورماه به عاقبت می رساندند.

وزارت ارتباطات هشت ماه زودتر از مهلت قانونی «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را راه اندازی نمود و تا شهریورماه از مجموع حدود ۱۵۰ دستگاهی که خدمات عمومی ملی دارند و مشمول قانون هستند، بیش از ۴۰ دستگاه به پنجره ملی متصل شدند و مابقی نیز در کوشش برای انجام تعهد خود در مهلت قانونی بودند و از شروع پاییز سال قبل دستگاه و سازمان های زیادی به این پنجره متصل و خدمات خودرا از این طریق ارائه کردند.

در همین رابطه به تازگی، محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات-، به تشریح مهم ترین اقدامات انجام شده در عرصه اقدام های این سازمان پرداخت.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه نظام آموزشی کشور در انجام تکلیف خود درباب اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هنوز نتوانسته است به نقطه مطلوبی برسد، اظهار داشت: تا کنون بیش از ۴۰ دانشگاه به پنجره خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده اند، ولی نسبت به وجود ۱۴۵ دانشگاه دولتی کشور، میزان مطلوبی برای محیط فرهیخته دانشگاهی به شمار نمی رود. حال چنانچه تعداد کل دانشگاه های کشور را به این مهم اضافه نماییم، تکلیف ما در ارائه خدمات فناوری اطلاعات در عرصه دانشگاه ها را مشکل تر می کند.

ارایه خدمات دستگاه های دولتی بدون گرفتن هرگونه مدرک از مردم

خوانساری انجام تکلیف بند ج تبصره ۷ قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۲ را مهم ترین موضوع دولت الکترونیکی در سال پیش رو دانست که بطور صریح ارائه کلیه خدمات دستگاه های دولتی بوسیله پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را نشانه می رود.

وی، چگونگی زمان بندی اجرائی پنجره واحد را امسال تشریح نمود و اظهار داشت: مقرر شده است تا آبان امسال، ارائه کلیه خدمات دستگاه های دولتی بوسیله پنجره ملی خدمات دولت هوشمند صورت بگیرد. سپس در آذرماه، استعلامات غیر الکترونیکی حذف و با استعلامات و تبادل داده و اطلاعات برخط و آنی در مرکز ملی تبادل اطلاعات جایگزین شود. تا پایان دی ماه نیز حداقل ۲۰ درصدخدمات بصورت برخط، بدون دخالت عامل انسانی و بدون گرفتن هرگونه مدرک از متقاضی خدمت با استفاده کامل از داده و اطلاعات ملی موضوع قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی، مورد هوشمندسازی قرار بگیرد و این مساله تکلیف مهمی است که بطور جدی از دستگاهها پیگیری خواهیم کرد.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، معاون وزیر ارتباطات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را بستر اجرای خیلی از طرح های ملی کشور دانست و در ادامه سخنرانی خود با ذکر آمار تعدادی از آنها را نام برد. ثبت نام بیش از یک میلیون نفر در طرح اینترنت رایگان به سه دهک ابتدای درآمدی و انجام ۱۴ میلیون استعلام، ثبت نام بیش از سه میلیون نفر در طرح یارانه، ثبت نام بیش از ۱۸ هزار نفر در طرح خبرنگاران، ثبت نام بیش از ۴۷۶ هزار نفر در طرح فرزندآوری و جوانی جمعیت و بتازگی ثبت نام بیش از ۴۰۰ هزار نفر کتب درسی دانش آموزان، موفقیت هایی هستند که بر اثر ایجاد پنجره ملی هوشمند به دست آمده و به مردم کشور عرضه شده است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد: طبق تازه ترین آمار ارائه شده، پنجره ملی خدمات تا کنون دارای ۱۳۴ دستگاه متصل، دارای بیش از ۱۷ میلیون نفر کاربر ثبت شده و ۳۰۰۰ خدمت یا زیرخدمت است.

چندی پیش عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره ی آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اظهار داشته بود: یکی از اقدامات مهم ۲۰ ماه گذشته که حاصل کارِ گروهی همه دستگاهها است، راه اندازی «پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند» است که تا حالا بیش از ۹۵ درصد دستگاهها متصل و قریب به ۵۰ درصد خدمات خودشان را از این طریق ارائه می کنند. طبق گفته وی ۱۵ میلیون نفر تا حالا در این پنجره عضو شده اند.





منبع:

1402/04/01
23:56:19
5.0 / 5
310
تگهای خبر: ارتباطات , الكترونیكی , اینترنت , خدمات
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است