Sibex سیبکس
رییس كنسرسیوم شركت های فعال در حوزه فضایی مطرح كرد

بخش خصوصی واژه تزئینی برای شعارهای خصوصی سازی

بخش خصوصی واژه تزئینی برای شعارهای خصوصی سازی به رغم شعارهای خصوصی سازی فناوری های فضایی، همچنان شرکتهای فناور فعال حوزه فضایی در دالان های پر پیچ و خم مشارکت در توسعه فناوری های این حوزه قرار دارند و آنها امیدوارند با ارسال نامه ای به رئیس جمهور بتوانند راهکاری عملی برای خارج شدن بخش خصوصی از شعارها بیابند.


حسین شهرابی، رئیس کنسرسیوم شرکتهای فعال در حوزه فضایی در گفتگو با ایسنا، در خصوص ارسال نامه ای به رئیس جمهوری، اظهار داشت: ما به کمک چندین نفر از فعالین بخش خصوصی حوزه فناوری ها و سازندگان ماهواره، نامه ای را برای عرضه به رئیس جمهوری تهیه و ارسال کردیم و در آن دو نکته مهم این حوزه را که چالش اصلی آن هم به حساب می آید، تصریح کردیم.
وی یکی از این مسایل را توجه به خصوصی سازی فناوری ها نام برد و خاطرنشان کرد: هم اکنون دنیا به سمت خصوصی سازی فضا رفته است، ازاین رو از رئیس جمهور درخواست کردیم تا به این مورد توجه کند؛ چون که با وارد شدن بخش خصوصی به فناوری های فضایی، این حوزه در وضعیت جهشی قرار خواهد گرفت.
شهرابی مورد دوم تاکید شده در این نامه را توجه به بخش های دولتی نام برد و اظهار نمود: ما در این نامه نگرانی خویش را مطرح و اعلام کردیم ما نگران این مورد هستیم که در دولت سیزدهم باردیگر مبحث دولتی ماندن یا "خصولتی" شدن این حوزه مطرح شود و اعتقاد به این که تنها بخش های بزرگ دولتی توانایی به سرانجام رساندن این گونه پروژه ها را دارند، هم چنان وجود داشته باشد و این ها بزرگترین خطر برای توسعه فناوری های فضایی به شمار می روند.
رئیس کنسرسیوم شرکتهای فعال در حوزه فضایی تصریح کرد: ما در این نامه اعلام کردیم اقداماتی که در دولت قبل در زمینه مشارکت بخش خصوصی انجام شده است، در دو محور "برگزاری مناقصات" و "واگذاری اپراتور ماهواره به بخش خصوصی" خلاصه می شود که متاسفانه هیچ کدام از این دو اقدام در عمل توفیقی به دست نیاورد و موفق نشدند آنرا اجرایی کنند.
دلایل عدم توفیق کشور در خصوصی سازی فناوری فضایی
این فعال حوزه فناوری های فضایی در مورد علل عدم توفیق در وارد شدن بخش خصوصی به حوزه فناوری های فضایی، با تکیه بر این که در این حوزه چند اشتباه سبب شد که این هدف محقق نشود، اظهار داشت: یکی از ایرادات، دیده نشدن بازار مناسب برای فناوری های ساخته شده فضایی در بخش خصوصی است. هم اکنون تمرکز پروانه اپراتوری بر روی "ماهواره های زمین آهنگ" یا "ماهواره های ژئو" است.
وی افزود: این تمرکز در حالی است که ما دائما گوشزد می کردیم که بازار ماهواره های ژئو یک بازار قدیمی است و از نظر اقتصادی، بازار به صرفه ای نخواهد بود.
شهرابی تصریح کرد: اگر کشور می خواهد بخش خصوصی تحریک شود تا در بازار فضایی وارد شود، باید بازار جذابی برای آنها فراهم آورد. در این راستا با اینکه تلاشهای معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری قابل ذکر و تقدیر است، اما سایر بخش های اصلی و اجرایی کشور، اقدامات درخوری انجام نداده اند.
شهرابی خاطرنشان کرد: تا جایی که ما آگاه شدیم، موافقت اصولی اولیه از سازمان فضایی برای اعطای پروانه اپراتوری ماهواره برای شرکت مپنا (اگرچه نمی توان آنرا خصوصی دانست) صادر شد، ولی تابحال توفیقی در این حوزه حاصل نشده است تا وارد یک کار عملی شود.
به قول این محقق حوزه فضایی، سایر بازیگران این حوزه چون اپراتورهای ایرانسل و همراه اول هم به این جمع بندی رسیدند که اگر وارد این بازار فضایی (ماهواره های زمین آهنگ) نشوند، بهتر است.
رئیس کنسرسیوم شرکتهای فعال در حوزه فضایی افزود: پیشنهاد ما این است که این پروانه بر اساس بازار ماهواره های لئو اصلاح گردد و در این حوزه هم ما چندین درخواست را ارسال کردیم و تابحال در این حوزه هم کار جدی صورت نگرفته است.
وی افزود: بر مبنای درخواست ما محتوای پروانه باید بگونه ای اصلاح گردد تا افرادی که می خواهند در زمینه ماهواره های لئو تحقیق کنند، اقبال بیشتری داشته باشند.
شهرابی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم رویکردها به سمت مشارکت بیشتر بخش خصوصی در حوزه فضایی است، اظهار داشت: ما منتظر هستیم این اقدامات در عمل دیده شود، ولی ما هم در نامه ای که به رئیس جمهور دادیم، این مورد را تصریح کردیم و ایشان هم این مورد را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گوشزد کرده اند.
وی تصریح کرد: در دولت گذشته شعارهای خصوصی سازی زیادی عنوان شد، ولی در عمل تنها معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری نشان داد که به این شعار باور دارد.
رئیس کنسرسیوم شرکتهای فعال در حوزه فضایی عدم برگزاری مناقصات بعنوان یکی از مظاهر واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی را از دیگر اقدامات انجام نشده در دولت قبل نام برد و خاطرنشان کرد: پروژه هایی از جانب سازمان فضایی به صورت برون سپاری در چارچوب مناقصه تعریف می شود که بنا به علل مختلف این مناقصات به انجام نرسیده است.
به قول وی "اشتباه در ارزیابی ها" و "عدم کسب امتیاز لازم " همچون علل به نتیجه نرسیدن مناقصات عنوان شده است.
وضعیت توسعه کاربردهای فضایی در کشور
شهرابی به وضعیت توسعه کاربردهای فناوری های فضایی در کشور اشاره نمود و با اشاره به اینکه هم اکنون کشور دو کاربرد عمده فضایی شامل"سنجش از دور" و "مخابراتی" را در دستور کار دارد، اظهار داشت: توسعه فناوری های فضایی حوزه سنجش از دور در کشور حدودا شکل گرفته است. در این عرصه در بخش های نظامی که مورد نیاز کشور است، تحقیقات وسیعی انجام شده و در حوزه غیر نظامی هم برای مدیریت بحران و کشاورزی اقدامات اولیه انجام شده، هر چند که برای اقتصادی شدن آن راه زیادی در پیش داریم.
وی اظهار نمود: شرکت های فناور فعال در زمینه سنجش از دور در حوزه های کشاورزی و یا مدیریت بحران همچنان نیازمند حمایت هستند؛ چون که شرایط بگونه ای نیست که این شرکت ها بر روی درآمدهای عملیاتی خود تکیه کنند.
رئیس کنسرسیوم شرکتهای فعال در حوزه فضایی با اشاره به اینکه کشور در حوزه مخابرات فضایی عقب تر است، خاطرنشان کرد: هم اکنون در دنیا بازار ماهواره های ژئو در حوزه مخابرات رونق دارد و بازار ماهواره های لئو هنوز شکل نگرفته است، ولی ظرفیت توسعه ماهواره های لئو فراهم است؛ ولی متاسفانه کشور در این حوزه با تأخیر و دیر هنگام اقدام نمود، ولی بازار ماهواره های لئو یک بازار بکر است و در صورت حضور بخش خصوصی با رویکرد جدید، نقطه عطف و اتفاق بزرگی در بخش فضایی خواهد بود. ولی اگر صرفاً بخش دولتی را دقت کنیم، به نظر می آید که با اینکه نسبت به گذشته رویکرد مثبتی ایجاد می شود، ولی این بهبود نسبی برای ما آورده مشخص جدید نخواهد داشت و سبب نمی گردد که کشور در حوزه فضایی جای قابل توجهی داشته باشد و فاصله ما با سایر کشورها که در حال افزایش می باشد، به اندازه ای زیاد می شود که در عمل از بازار فضایی دنیا حذف خواهیم شد.




منبع:

1400/08/22
22:23:13
5.0 / 5
545
تگهای خبر: ارتباطات , بازار , توسعه , فناوری
این مطلب سیبکس را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
سیبکس - SibeX

سیبكس

فناوری و محصولات اپل

sibex.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سیبكس محفوظ است